Lackering självlära.

Fellow
8 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Hej o hallå! Tänkte börja mig på att hobbylackera och tänkte börja på lite smådelar såsom handskfackskåorna osv. Vad är det jag behöver tänka på med detta? Ska ju först av allt tvätta med slikion enteferner för att sedan lägga en slipgrund för att få bort den skrovliga ytan. Därefter så är de väl bara att blåsa på ett tjockt lager direkt med basfärg och sedan blåsa över med klarlack.
Har box och spruta på jobbet så jag är inte ren nybörjare när det gäller detta. Har dock aldrig lackerat mer avancerat än stålplattor som underredsarbete och finish inte är av högsta krav på kvalite.

Har en Ecco 40S på jobbet med både över och underkopp, ska väl såklart köra med överkopp på denna.
Men tänkte senare ta mig ann att kanske riva ner min bakspoiler och plasta igen skarvar och glipor mellan listerna och slipa bort repor o skit för ny lack. Vad är det jag behöver tänka på mer än att ta en JÄVLA tid på mig att slipa för att få det 100% plant? Tänkte höra ifall det är någon skillnad att lackera fälgar? Är väl samma princip och samma färg bara.

Tack på förhand

kevlar_soul
8 augusti 2009 ·

Tja!

När vi lackade min iredning så såg vi först till att ta bort gammal färg med Thinner och åter massor med Thinner. Därefter slipade vi det hela med ganska grovt sandpapper (80 - 240) för att sedan lägga ännu ett lager med slipgrund. Denna slipgrund spliade vi vidare på, nu med lite finare papper (500).

Sedan lade vi ännu ett lager slipgrund som vi slipade ner igen med 500 papper. Efter det torkade vi av delarna väldigt försiktigt med thinner för att sedan lägga på första lagret med färg.

Låt färgen torka in lite och lägg sedan ännu ett lager. Kom ihåg jämna strykningar från höger till vänster, upp och ner.


Du har ju lackat saker förr så det ska ej vara några problem!


OBS! Jag är inget proffs i ämnet men mina delar blev i alla fall riktigt bra! smile

Senast redigerat av kevlar_soul (8 augusti 2009)

Fellow
8 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

kevlar_soul skrev:
Tja!

När vi lackade min iredning så såg vi först till att ta bort gammal färg med Thinner och åter massor med Thinner. Därefter slipade vi det hela med ganska grovt sandpapper (80 - 240) för att sedan lägga ännu ett lager med slipgrund. Denna slipgrund spliade vi vidare på, nu med lite finare papper (500).

Sedan lade vi ännu ett lager slipgrund som vi slipade ner igen med 500 papper. Efter det torkade vi av delarna väldigt försiktigt med thinner för att sedan lägga på första lagret med färg.

Låt färgen torka in lite och lägg sedan ännu ett lager. Kom ihåg jämna strykningar från höger till vänster, upp och ner.


Du har ju lackat saker förr så det ska ej vara några problem!


OBS! Jag är inget proffs i ämnet men mina delar blev i alla fall riktigt bra! smile

Tackar för svar! Har dock noll koll på färgblandning osv. Ska ju köra med 2k färg så allt som behövs är solidsvart 019 + mjukmedel + thinner i färgen. Klarlack gäller väl klarlack+härdare+mjukmedel? Rätta mig gärna om jag har fel!

Fellow
8 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Finns det någon hemsida där jag kan beställa hem allt jag behöver eller måste jag gå till firma för att hitta grejerna?

Speedman Bilvårdsexpert
8 augusti 2009 · 663 Inlägg

Fellow skrev:
Finns det någon hemsida där jag kan beställa hem allt jag behöver eller måste jag gå till firma för att hitta grejerna?

Vad behöver du? Kan skicka till dig efter du godkänt priset på alla produkter. Håller på att bygga upp min webbshop, men är inte klar än för publicering. Men produkterna har jag redan, så bara att du pm:a mig vad du är ute efter.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Fellow
8 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Man ska väl aldrig slipa plast från inredningen utan att lägga slipgrund? Annars kan väl plasten frigöra någon olja såvitt jag förstått?

Sjogren-Racing
8 augusti 2009 · 116 Inlägg

Speedman skrev:

Fellow skrev:
Finns det någon hemsida där jag kan beställa hem allt jag behöver eller måste jag gå till firma för att hitta grejerna?

Vad behöver du? Kan skicka till dig efter du godkänt priset på alla produkter. Håller på att bygga upp min webbshop, men är inte klar än för publicering. Men produkterna har jag redan, så bara att du pm:a mig vad du är ute efter.

Mvh Tobbe

Intressant!
Kommer du att bli ÅF för Deebeer?

kristoffersson
8 augusti 2009 · 505 Inlägg

Fellow skrev:

kevlar_soul skrev:
Tja!

När vi lackade min iredning så såg vi först till att ta bort gammal färg med Thinner och åter massor med Thinner. Därefter slipade vi det hela med ganska grovt sandpapper (80 - 240) för att sedan lägga ännu ett lager med slipgrund. Denna slipgrund spliade vi vidare på, nu med lite finare papper (500).

Sedan lade vi ännu ett lager slipgrund som vi slipade ner igen med 500 papper. Efter det torkade vi av delarna väldigt försiktigt med thinner för att sedan lägga på första lagret med färg.

Låt färgen torka in lite och lägg sedan ännu ett lager. Kom ihåg jämna strykningar från höger till vänster, upp och ner.


Du har ju lackat saker förr så det ska ej vara några problem!


OBS! Jag är inget proffs i ämnet men mina delar blev i alla fall riktigt bra! smile

Tackar för svar! Har dock noll koll på färgblandning osv. Ska ju köra med 2k färg så allt som behövs är solidsvart 019 + mjukmedel + thinner i färgen. Klarlack gäller väl klarlack+härdare+mjukmedel? Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag håller också på med såkallad hobbylackering.  Har ett års praktik på lastbils lackerings firma,  så kunskaperna är juh goda. Till 2k färg behövs ingen klarlack!  2k är en färdig färg där du bara tillsätter härdare och förtunning.  Självklart kan du lägga klarlack på detta, men det finns nog ingen större mening med det. Du får samma blanka yta som utan klarlack, om du kan lägga färgen fint alltså! Men klart, klarlack ger juh ett extra skyddande lager!

Fellow
10 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Näe måhända att man inte behöver klarlack men extra djup i lacken är aldrig fel. Diamantklarlack för en lite hårdare yta dessutom!

Blir att inhandla ny front och testa på denna. Sedan reparera min bakkjols lastskador för att sedan gå på att lacka inredningen. Tackar för alla svar och är det något mer jag undrar över så skriver/pmar jag.

patrik79
10 augusti 2009 · 782 Inlägg

Plastprimer innan slipgrunden är nog inget fel att lägga.

Hammar90
25 september 2011 · 100 Inlägg

plastprimer MÅSTE man lägga innan slipgrund på plastdetaljer som inte är lackerade..

Höölan Racing
VolvoMaffian
Volvo 240 "V8" (1975)
Torlejf Bilvårdstönt.
25 september 2011 · 1 109 Inlägg

Årets trådlyft..

Bygger rolig bil. :)
Hammar90
25 september 2011 · 100 Inlägg

hahaha kollade inte datumet smile

Höölan Racing
VolvoMaffian
Volvo 240 "V8" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang