4x12" basar, hur många liter ska lådan vara på :)

Zundbom
28 september 2011 · 10 Inlägg

Tjenna,
Funder att köpa ett paket erbjudande från BRL:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Och ha i bilen, det är alltså 4 stycken GAS Alpha basar med ett GAS PRO mono till.
jag tänkte bygga en låda med dem i smile så jag undrar alltså hur många liter lådan ska ligga på?? Och om det ska vara en sluten låda?? yikes

lr om ljudet bara är skit? tongue wink

MVH: Zundbom

Volvo c70 (1998)
Louksor
28 september 2011 · 1 915 Inlägg

Har ingen aning om hur ljudet är, men BRL rekomenderar en portad låda på 43L per bas. Hur stor porten är vet jag ej. Funkar säkert bra i sluten låda oxå.

Det finns någon hemsida där man lätt kan räkna ut hur stor lådan ska vara, men minns inte adressen. Söker du lite här i forumet så kommer den nog fram.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Zundbom
28 september 2011 · 10 Inlägg

Louksor skrev:
Har ingen aning om hur ljudet är, men BRL rekomenderar en portad låda på 43L per bas. Hur stor porten är vet jag ej. Funkar säkert bra i sluten låda oxå.

Det finns någon hemsida där man lätt kan räkna ut hur stor lådan ska vara, men minns inte adressen. Söker du lite här i forumet så kommer den nog fram.

Ska jag alltså ta volymen gånger 4? yikes tack för svaret! big_smile

Volvo c70 (1998)
Simon76
28 september 2011 · 376 Inlägg

Zundbom skrev:
Tjenna,
Funder att köpa ett paket erbjudande från BRL:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Och ha i bilen, det är alltså 4 stycken GAS Alpha basar med ett GAS PRO mono till.
jag tänkte bygga en låda med dem i smile så jag undrar alltså hur många liter lådan ska ligga på?? Och om det ska vara en sluten låda?? yikes

lr om ljudet bara är skit? tongue wink

MVH: Zundbom

Det där kan väl inte låta nått vidare bra?
Mullrar säkert bra iaf wink

Zundbom
28 september 2011 · 10 Inlägg

Simon76 skrev:

Zundbom skrev:
Tjenna,
Funder att köpa ett paket erbjudande från BRL:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Och ha i bilen, det är alltså 4 stycken GAS Alpha basar med ett GAS PRO mono till.
jag tänkte bygga en låda med dem i smile så jag undrar alltså hur många liter lådan ska ligga på?? Och om det ska vara en sluten låda?? yikes

lr om ljudet bara är skit? tongue wink

MVH: Zundbom

Det där kan väl inte låta nått vidare bra?
Mullrar säkert bra iaf wink

HAHA! Men det lär ju basa bättre än de jag har nu iaf wink

Volvo c70 (1998)
Drönirettab
28 september 2011 · 21 761 Inlägg

Om du vill ha någorlunda bra ljudkvalitet så bör du bygga sluten låda, basens parametrar visar att den lådtypen ska passa bättre än basreflex. Basreflexlåda kommer säkert att spela högt, men ljudkvaliteten törs jag inte säga något om. Kanske andra har testat olika lådor och kan ge bättre svar. smile

Vill du ha basreflexlåda så kan du prova med 250 liter byggvolym och två 6" portar, rören görs 10 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Om det spelar för djupt så kan rören kortas av successivt tills trattarna i princip sitter ihop. Kan inte garantera att ljudet blir bra.

Sluten låda kan du göra 160 liter byggvolym och dämpull.

VincentQvarfordt
29 september 2011 · 152 Inlägg

Tyckte det var mycket pengar för det ljudet.

Lägger du samma pengar på ett begagnat steg samt en 12" bas av bra kvalite får du bättre ljud och mer plats i bagageutrymmet.

kalle_kalle
29 september 2011 · 2 914 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Tyckte det var mycket pengar för det ljudet.

Lägger du samma pengar på ett begagnat steg samt en 12" bas av bra kvalite får du bättre ljud och mer plats i bagageutrymmet.

man behöver nog inte använda alla 4 basar på en och samma gång,
lägga 2 på hyllan och ha som reserv ifall man varit för glad på volymkontrollen någon gång tongue

VincentQvarfordt
29 september 2011 · 152 Inlägg

kalle_kalle skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Tyckte det var mycket pengar för det ljudet.

Lägger du samma pengar på ett begagnat steg samt en 12" bas av bra kvalite får du bättre ljud och mer plats i bagageutrymmet.

man behöver nog inte använda alla 4 basar på en och samma gång,
lägga 2 på hyllan och ha som reserv ifall man varit för glad på volymkontrollen någon gång tongue

Fast det gör det ju knappast billigare, bättre eller mer prisvärt

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2011 · 8 744 Inlägg

Nu hqr jag visserligen inte lyssnat på senaste versionen av GAS Alpha basarna men det ska tydogen vara samma som dom äldre orangea och dom har då jag inget negativt att säga om. Vist det är väl inga SQ basar mek dom låter klart dugligt och presterar tryck. Prisvärda budgetbasar skulle jag vilja säga. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang