2658
Sök

740 -90 spriddare öppnar inte

68 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena, jag köpte en volvo 740 -90, den motorn rasa tyvärr, så jag har bytt motor i den nu, allting funkar och den får gnista till alla tändstift, spridarna öppnar, men motorn går inte igång,
Motorn jag bytte till är under årsmodell -90 och har troligtvis varit en automatare, är inte helt säker, men antar det på svänghjulet som satt på, det fanns inga hål i till impuls givaren,
Någon som vet vad det skulle möjligtvis vara för fel ?
Senast redigerat av Jeenz (1 oktober 2011)


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
1 oktober 2011
#2
Spridarrelät kanske sagt upp sig? Sitter på expansionskärlet. Kostar väl runt 250:- (Bildelsspecialisten) Volvo tar nog närmre 300-400:- skulle jag tänka mig.

Du/ni har inte missat nån kabel? Ska sitta nån eller flera från spridarna till en fästpunkt på/runtomkring fuelrailsen. Var ett tag sen man skruvade med detta.

Mvh Thomas

68 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#3
MCMLXXXII skrev:
Spridarrelät kanske sagt upp sig? Sitter på expansionskärlet. Kostar väl runt 250:- (Bildelsspecialisten) Volvo tar nog närmre 300-400:- skulle jag tänka mig.

Du/ni har inte missat nån kabel? Ska sitta nån eller flera från spridarna till en fästpunkt på/runtomkring fuelrailsen. Var ett tag sen man skruvade med detta.

Jag måste ändra inlägget lite, spridarna öppnar, jag kolla dom senare sen efter jag skrivit inlägget, Där emot så går motorn inte igång, fast den har gnista och spridarna öppnar, och allting runtomkring funkar som det ska, någon aning om vad det kan vara ?

det är en volvo 740 GL -90
motorn jag bytte till har troligtvis varit en automatare och den är under årsmodell -90

Någon anning om vad det kan vara för fel ?


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
2 oktober 2011
#4
Jeenz skrev:
MCMLXXXII skrev:
Spridarrelät kanske sagt upp sig? Sitter på expansionskärlet. Kostar väl runt 250:- (Bildelsspecialisten) Volvo tar nog närmre 300-400:- skulle jag tänka mig.

Du/ni har inte missat nån kabel? Ska sitta nån eller flera från spridarna till en fästpunkt på/runtomkring fuelrailsen. Var ett tag sen man skruvade med detta.

Jag måste ändra inlägget lite, spridarna öppnar, jag kolla dom senare sen efter jag skrivit inlägget, Där emot så går motorn inte igång, fast den har gnista och spridarna öppnar, och allting runtomkring funkar som det ska, någon aning om vad det kan vara ?

det är en volvo 740 GL -90
motorn jag bytte till har troligtvis varit en automatare och den är under årsmodell -90

Någon anning om vad det kan vara för fel ?

Bytte du till ditt gamla svänghjul? Eller sitter svänghjulet från automaten kvar på motorn? Är inte helt hundra men har för mig att dessa två är lite olika. I och med att du har en signalgivare/vevaxelgivare/hallgivare som får sin signal från gropar på svänghjulets kant när det snurrar. Har för mig att dessa gropar mellan dessa två svänghjul skiljer sig (manuell och automat).

Mvh Thomas

68 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#5
MCMLXXXII skrev:
Jeenz skrev:
MCMLXXXII skrev:
Spridarrelät kanske sagt upp sig? Sitter på expansionskärlet. Kostar väl runt 250:- (Bildelsspecialisten) Volvo tar nog närmre 300-400:- skulle jag tänka mig.

Du/ni har inte missat nån kabel? Ska sitta nån eller flera från spridarna till en fästpunkt på/runtomkring fuelrailsen. Var ett tag sen man skruvade med detta.

Jag måste ändra inlägget lite, spridarna öppnar, jag kolla dom senare sen efter jag skrivit inlägget, Där emot så går motorn inte igång, fast den har gnista och spridarna öppnar, och allting runtomkring funkar som det ska, någon aning om vad det kan vara ?

det är en volvo 740 GL -90
motorn jag bytte till har troligtvis varit en automatare och den är under årsmodell -90

Någon anning om vad det kan vara för fel ?

Bytte du till ditt gamla svänghjul? Eller sitter svänghjulet från automaten kvar på motorn? Är inte helt hundra men har för mig att dessa två är lite olika. I och med att du har en signalgivare/vevaxelgivare/hallgivare som får sin signal från gropar på svänghjulets kant när det snurrar. Har för mig att dessa gropar mellan dessa två svänghjul skiljer sig (manuell och automat).

Det stämmer bra det, jag har bytt svänghjul, och impulsgivare, men den startade inte endå, jag hade ingen gnista från tändspolen ens förut, men det fick jag efter jag byte svänghjul. och jag har ut till alla tändstift, men han startar inte endå.


1 915 Inlägg
2 oktober 2011
#6
Sitter svänghjulet rätt ? Går att montera på olika sätt, men bara ett är rätt..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

68 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#7
Louksor skrev:
Sitter svänghjulet rätt ? Går att montera på olika sätt, men bara ett är rätt..

jadå, det sitter rätt, Nollstälde motorn, 1 och 4;ans cylinder kände jag så dom stod i över dödpunkt, sen satte jag glappet mellan hålen på svänghjulet satte jag mot statmotorn


1 008 Inlägg
3 oktober 2011
#8
Min bästa gissning är att motorn kanske var från 87-88 med LH2.2 sprutet och den gamla tempgivaren från motorstyrningen sitter kvar?
Den tempgivaren är blåfärgad och är inte kompatibel med LH2.4 som du har i din 90:a, den är svartfärgad.
Tempgivaren sitter i höjd med 3:e cylindern under insuget och kontaktstycket på sladden är Vitfärgad.

Om så är fallet med fel tempgivare eller förväxlat kontaktstycke till denna så bör du få felkod 224 och vanligtvis en sur motor som inte startar.


68 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#9
240bns skrev:
Min bästa gissning är att motorn kanske var från 87-88 med LH2.2 sprutet och den gamla tempgivaren från motorstyrningen sitter kvar?
Den tempgivaren är blåfärgad och är inte kompatibel med LH2.4 som du har i din 90:a, den är svartfärgad.
Tempgivaren sitter i höjd med 3:e cylindern under insuget och kontaktstycket på sladden är Vitfärgad.

Om så är fallet med fel tempgivare eller förväxlat kontaktstycke till denna så bör du få felkod 224 och vanligtvis en sur motor som inte startar.

Det kan stämma jävligt bra ! jag flyttade dock över alla givare som sitter i toppen och insuget från gammla motorn, men det var 1 givare som inte passar, kan det vara det ? sen så fanns det inget kallstarts ventil på den motorn jag stoppade i nu, kan det vara det som är problemet med ? så jag slängde i kemisk metall i skruven till kallstarts ventilen, för jag fick inte med något sprut till motorn jag fick, så tog det från min som hade rasat !



Sök