2535
Sök

Vilket bilbatteri till Saab 900 -97

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
Nu dog mitt batteri i första "kylan" +3, så känns som att det är dags att köpa nytt!
Vilket typ ska jag ha till Saab 900 -97? Vilket är bäst att köpa?

Har i Banner unibull, är det ett bra batteri? Om ja, vart kan man köpa i så fall?

Tackar! big_smile
Senast redigerat av FordRSC (13 oktober 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Har du en massa extra utrustning och stor stereoanläggning, eller är bilen ganska "standard"?

Jag har inte haft Uni Bull, men de bör funka lika bra som andra startbatterier tycker jag. Folk som har haft denna batterimodell får väl ge råd. Inac ska bla finnas i Malmö, de är återförsäljare av Banners sortiment. smile

Tudor High Tech är annars ett kraftigt batteri som tål en del stryk, i batteritabellen rekommenderas modell TA640 (64 Ah) till din bil men jag tror att även TA770 (77 Ah) kan passa. Varta rekommenderar bla ett batteri med modellkoden "E44", vilket är deras Silver dynamic 77 Ah. Silver dynamic är också ett kraftigt batteri.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#3
Har bara originalsaker, men köpte ett Varta-batteri hos autoexperten för 900, fungerar konon hittils lol
Får se hur det går då första vintern slår till!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
13 oktober 2011
#4
Okej. Kolla gärna upp att generatorn laddar som den ska, det är speciellt viktigt på vintern. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Okej. Kolla gärna upp att generatorn laddar som den ska, det är speciellt viktigt på vintern. smile

Hur kollar man det bäst? roll

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
13 oktober 2011
#6
Ha motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, mät vilken spänning det är på batteripolerna. Låt sedan motorn ha 2000 varv och slå på fläkten+eventuella extraljus, mät spänningen igen.

I mätningen med motorn på tomgång bör spänningen kunna ligga runt 14-14,4 V och med mätningen vid 2000 varv ska inte spänningen sjunka mer än ett par tiondelar, under förutsättning att alla saker inte drar mer ström än vad generatorn klarar av förstås. smile

Huvudsaken är att spänningen inte sjunker ner mot 13,5 V eller ännu lägre, då får inte batteriet någon bra laddning och blir successivt "klenare" vid starterna.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#7
Tackar tusan, får kolla upp det! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök