Hej då min bruksbil, en saab 900i -94, hade olja i expantionskärlet och kylarvatten som försvann (dock inte in i motorn) så bestämde jag mig för att lyfta toppen (kom oljigt vatten från sidan av toppen)! och i samband med detta passa på att byta kamkedjan som rassla ganska illa..
Allt gick smärtfritt tills det var dags att skruva av kamkedjedreven, dom satt så in i H*LVETE, fick alltså inte av dom. min tanke var då "eftersom jag ändå ska byta kedjan så filar jag av kedjan så får jag ialla fall av toppen och kan jobba med den på arbetsbänken"- filade av kedja och av med toppen KALAS

MEN..... får fortfarande inte av dreven och dom måste ju av dels för att nya kedjan skall kunna monteras och för att kunna rensa toppen på ventiler m.m så dom skall kunna plana det.. Så...
Något tips på hur jag ska få av dreven utan att skada något.
och en sak till bulten som håller remhjulet på plats, hur F*N ska jag få av det? när jag försöker dra loss bulten vill ju motorn gå runt och det vill jag ju inte då den e inställd på ÖD? och den måste ju loss för att få loss kamkedje kåpan...
Och så en lite offtopic

rengjorde min olja termostat och testade denna i kokande vatten den öppnades inte? men tycker att den borde funka då bilen inte gått varm och god värme i kupevärmanren när bilen användes.