Vinterdäck för max 3000kr

Da_Bear Lökare
16 oktober 2011 · 128 Inlägg

Har dessvärre en budget jag måste hålla för att kunna äta och betala hyran så max 3000kr kan jag lägga på vinterdäck i år.

Dimension 195/65/15

Vad rekommenderar ni?

Jaacke90
16 oktober 2011 · 122 Inlägg

Med en sån budget är det nya skräpdäck eller bättre begagnade som gäller. Jag skulle ha satsat på bättre beg!

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Sarge
16 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

Strax över budget, men absolut inget skitdäck:

http://www.bythjul.com/pirelli-winter-c … 5-91t-dubb

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 oktober 2011 · 1 152 Inlägg

Tycker du åker buss en månad o sedan köper rediga däck! Bra vinterdäck är det billigaste livsförsökringen på vintern. O jag som jobbar med däck har provat dåliga samt bra så jag VET hur mkt skillnad det blir beroende på pris.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 oktober 2011 · 1 152 Inlägg

O ge fan i att köpa däck via internet då nästan all däck från internet är europesika däck o de är INTE anpassade för nordiskt klimat!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Purrre Personbils tekniker
16 oktober 2011 · 238 Inlägg

http://euromaster.se/web/Produktkort2/E … 52906.aspx

Rekommenderar dessa! Skit bra budget däck smile

RD_87 Skrotsamlare
16 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Köp färdiga nästan nya på blocket. Då kan man ju få riktiga kvalitetsdäck till rätt pengar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
LeafBox Lat Perfektionist
16 oktober 2011 · 6 359 Inlägg

Finns gott om Nokian Hakka på blocket för det priset!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
16 oktober 2011 · 2 100 Inlägg

Däckonline, Kelly Winter Ice. Sitter på mammas bil. Grymt bra för det priset smile

Tja!
Sarge
16 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

PITSTOP skrev:
O ge fan i att köpa däck via internet då nästan all däck från internet är europesika däck o de är INTE anpassade för nordiskt klimat!

Om man vet vad man ska titta efter så är det inga problem att köpa däck via nätet. Det är samma däck som säljs över disk och på nätet, är man bara uppmärksam så får man precis det man vill ha. Det är ju inte direkt så att alla däck finns i två varianter, en för Norden och en för Centraleuropa, och däckfirmorna på nätet lurar på alla köpare fel modell. Och de däck som finns i olika utföranden heter ju olika saker, så det är ganska lätt att kolla upp vilket som är vilket.

Senast redigerat av Sarge (16 oktober 2011)

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 oktober 2011 · 1 152 Inlägg

Sarge skrev:

PITSTOP skrev:
O ge fan i att köpa däck via internet då nästan all däck från internet är europesika däck o de är INTE anpassade för nordiskt klimat!

Om man vet vad man ska titta efter så är det inga problem att köpa däck via nätet. Det är samma däck som säljs över disk och på nätet, är man bara uppmärksam så får man precis det man vill ha. Det är ju inte direkt så att alla däck finns i två varianter, en för Norden och en för Centraleuropa, och däckfirmorna på nätet lurar på alla köpare fel modell. Och de däck som finns i olika utföranden heter ju olika saker, så det är ganska lätt att kolla upp vilket som är vilket.

Det är exakt vad det är det finns två olika modeller spec vinterdäcken. Då vi i Norden har kallare klimat o vår däck är sämre ner i central Europa. Ett ex är nokian Z som säljs lite över allt. Om den inte heter hakkapeliitta Z så är de INTE anpassade för Nordisk sommar. Sen så finns det väldigt många andra men detta var en exempel som jag diskuterade med Nokian i veckan smile så läs på lite om just däcken du ska ha så slipper ni köpa fel däck. Utöver det så finns det INGEN däckfirma på nätet som ger dig hakkapeliitta skyddet som betyder att du får helt nytt däck ifall du åker på en spik, kör på nån kant o spräcker däcket mm mm!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
dawwe ...has left the building...
16 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Dessa ligger iaf i närheten av 3": http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … an=Dubbade

Marangoni är en italiensk däcktillverkare i det lägre prissegmentet, säkerligen inte lika bra däck som de bästa. Kör man med sämre vinterdäck o använder det man har innanför pannbenet så klarar man sig bra. Ja jag VET att det kan hoppa ut nåt/någon framför bilen o det är det stor skillnad på 60m bromssträcka kontra 70m, men eftersom TS inte är gjord av pengar så får han hålla till godo med mindre bra däck. En nackdel med de bästa däcken kan kanske vara att man blir "övermodig" o tror att däcken grejar allt, lite som med antisladd-system, de grejar det mesta men absolut inte allt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
twin_cam Smålänning
16 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Sparar TS ihop 500 kr till får han 4 stycken Goodyear ultragrip, riktigt bra däck, 800 till så köper han NYA Hakka 5, eller Conti IceContact som vart testvinnare 2010.

MEN för under 3000 måste jag rekommendera Kumho KW22, som faktiskt vann tester 2008, och som funkar bra om man inte nödvändigtvis måste ligga på som en dåre. Driver dåligt på en 740, men bromsar bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sarge
16 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

PITSTOP skrev:

Sarge skrev:

PITSTOP skrev:
O ge fan i att köpa däck via internet då nästan all däck från internet är europesika däck o de är INTE anpassade för nordiskt klimat!

Om man vet vad man ska titta efter så är det inga problem att köpa däck via nätet. Det är samma däck som säljs över disk och på nätet, är man bara uppmärksam så får man precis det man vill ha. Det är ju inte direkt så att alla däck finns i två varianter, en för Norden och en för Centraleuropa, och däckfirmorna på nätet lurar på alla köpare fel modell. Och de däck som finns i olika utföranden heter ju olika saker, så det är ganska lätt att kolla upp vilket som är vilket.

Det är exakt vad det är det finns två olika modeller spec vinterdäcken. Då vi i Norden har kallare klimat o vår däck är sämre ner i central Europa. Ett ex är nokian Z som säljs lite över allt. Om den inte heter hakkapeliitta Z så är de INTE anpassade för Nordisk sommar. Sen så finns det väldigt många andra men detta var en exempel som jag diskuterade med Nokian i veckan smile så läs på lite om just däcken du ska ha så slipper ni köpa fel däck. Utöver det så finns det INGEN däckfirma på nätet som ger dig hakkapeliitta skyddet som betyder att du får helt nytt däck ifall du åker på en spik, kör på nån kant o spräcker däcket mm mm!

Dåså. Det ena heter Z och det andra heter Hakkapeliitta Z. Det var ju ganska lätt att se skillnad på.

TS bör även tänka på att montering tillkommer, men det kanske går utöver 3000-kronorsbudgeten?

Senast redigerat av Sarge (16 oktober 2011)

dawwe ...has left the building...
16 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Da_Bear: Åk till City Bildäck i Malmö o köp däcken där, det blir billigare än Däckonline då montering ingår i deras priser.... http://www.citydack.se/index.php?option … ;Itemid=61

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

OT: Sommardäcken hos Nokian heter inte Hakkapelliitta utan bara "Hakka" wink

Sarge
16 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

steifan skrev:
OT: Sommardäcken hos Nokian heter inte Hakkapelliitta utan bara "Hakka" wink

Rätt ska vara rätt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang