Dåligt ljud på låg volym?

Magnuss0n
16 oktober 2011 · 51 Inlägg

Hej, trodde en högtalare var sprängd i framsystemet (vänster fram), så köpte nytt och bytte högtalarna fram. Visade sig att det låter likadant från dom nya högtalarna? Provat montera båda vänster fram. Driver framsystemet med ett slutsteg.

Det som är konstigt att det låter helt ok på högre volymer, men direkt jag spelar låg, säg vol 1-5 så hör man som ett bluddrig ljud från högtalaren. Någon som har något tips på vad detta kan bero på?

Provade också att koppla in separata delningsfilter, men hörde inte den minsta skillnad på ljudet med dom inkopplade?

Tack på förhand!
F

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

Magnuss0n skrev:
Hej, trodde en högtalare var sprängd i framsystemet (vänster fram), så köpte nytt och bytte högtalarna fram. Visade sig att det låter likadant från dom nya högtalarna? Provat montera båda vänster fram. Driver framsystemet med ett slutsteg.

Det som är konstigt att det låter helt ok på högre volymer, men direkt jag spelar låg, säg vol 1-5 så hör man som ett bluddrig ljud från högtalaren. Någon som har något tips på vad detta kan bero på?

Provade också att koppla in separata delningsfilter, men hörde inte den minsta skillnad på ljudet med dom inkopplade?

Tack på förhand!
F

är det bara en som låter illa eller båda?

Honda civic "civicen" (1993)
Magnuss0n
16 oktober 2011 · 51 Inlägg

en, förarsidan

RobbanForsell
16 oktober 2011 · 292 Inlägg

har du kopplat rätt då ? så du inte har blandat ihop + och - ? eftersom det "bara" är på ena sidan...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

Magnuss0n skrev:
en, förarsidan

okej, testa dra en ny högtalar kabel genom bilen och se om det blir bättre. kan vara så att några kardeller ligger emot plåt?

Honda civic "civicen" (1993)
Magnuss0n
16 oktober 2011 · 51 Inlägg

jo, har provat koppla om, ingen skillnad. Har kollat kabeldragningen från steget, och hittar inget konstigt.

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

Magnuss0n skrev:
jo, har provat koppla om, ingen skillnad. Har kollat kabeldragningen från steget, och hittar inget konstigt.

okej, om du kopplar om högtalar kablarna på steget då?
t.ex. driver du vänster framhögtalare på kanal 1 och höger fram på 2an, har du då testat skifta dessa?

Honda civic "civicen" (1993)
Magnuss0n
16 oktober 2011 · 51 Inlägg

det har jag inte provat, driver även 6x9orna i hatthyllan på samma steg.

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

Magnuss0n skrev:
det har jag inte provat, driver även 6x9orna i hatthyllan på samma steg.

kan ju vara just den kanalen som spökar.

Honda civic "civicen" (1993)
Magnuss0n
16 oktober 2011 · 51 Inlägg

Ska prova det imorgon, får se om det hjälper, annars får jag ta hjälp av någon kompis när dom hinner smile tack för tipset, är väl det sista det skulle kunna vara, om det inte är kabeln till högtalaren förstås

MartinF
17 oktober 2011 · 372 Inlägg

För att göra det tydligt.

Högtalaren är hel:
eftersom du bytt den.

Kabeln kan vara trasig:
Testa att dra en ny kabel till högtalaren, först kan du dra den löst i bilen, bara för att se om det funkar.

Slutsteget kan vara trasigt
Testa att byta högtalarkabelns plats på slutsteget, ex kanal flytta den från kanal 2 till 1.


Signalkabeln kan vara trasig
skifta signalkabeln vänster & höger på slutsteget o se om felet "byter sida" (då är det antingen stereon eller kabeln som är trasig) Testa med en annan kabel

bilstereon kan vara trasig
testa med en annan stereo.

Troligast är dock som övriga sagt, att kabeln är skadad och ligger åt någonstans, eller att högtalaren är monterad så att utgångarna kommer åt jord.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang