Volvo 740 GLE b230E Bränslepumpsrelä problem HJÄLP!

EOzIPped
4 januari 2011 · 361 Inlägg

Hejsan. Köpte mig en Besiktigad 740 idag. Den startar ej och har hittat att bränslereläet va dåligt (Vanligt fel). Efter att ha fixat dom lödningar som va dåliga så testade jag igen men utan positivt resultat. Har nu mätt lite på säkringarna och får ingen ström på den röda kabel som går från säkringsplats Nr:1 (Den till pumpen/bränslereläet.) Testade att dra en kabel direkt från batteriet till den röda och då startar bilen och går kanon. Är det någon som vet om det skall vara spänning på den kabeln eller om det är något mer relä som kan spöka?



PS:Bilen hade bara stannat för förra ägaren.

Senast redigerat av EOzIPped (4 januari 2011)

Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Drönirettab
4 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte vilka säkringar som går till vad på en 740, men själva eldragningen bör vara likadan som på 240 med B230E.

På 240 får den aktuella säkringen direktspänning från plusplinten ute i motorrummet, dvs det ska alltid finnas spänning på just den säkringen (nr 6 på 240). Kolla på plusplinten i din bil om det kanske har lossnat/glappar någon kabel där, inte helt omöjligt. smile

Bara för att vara säker, menar du att säkring nr 1 på din bil ska ge spänning till stift 30 på pumprelät?

Senast redigerat av Drönirettab (4 januari 2011)

EOzIPped
4 januari 2011 · 361 Inlägg

Okej. Vart sitter plusplinten? Och vad jag kan se så är den aktuella säkringen kopplad till bränslepumpsrelät.

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Drönirettab
4 januari 2011 · 21 761 Inlägg

På min 240-86 sitter plinten på vänster innerskärm, men eftersom 740 har batteriet på höger sida så bör plinten sitta vid höger innerskärm eller liknande.

Det är möjligt att du menar utgående kabel från relät istället för inkommande kabel.

Vilket stift på relät går denna kabel till?

Relät får som sagt matning från pluslinten, kabeln går alltså från plinten till en säkring och från säkringen in till stift 30 på relät. Sedan går det två kablar ut från stift 87 på relät, en går till huvudpumpen och en går till en annan säkring och sedan från den säkringen till tankpumpen. smile

Muckluck
5 januari 2011 · 248 Inlägg

Mät upp om du har ström till säkring 11, den är till pumpen i tanken, annars kan det nog vara relät som spökar ändåsmile

EOzIPped
5 januari 2011 · 361 Inlägg

mäter jag på säkring 1 så får jag inget alls varken när bilen är av eller på osv. Är elektriker så är inte helt borta men fan va bil el kan va jävligt.

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Drönirettab
5 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Eftersom säkring nr 11 går till tankpumpen så ska säkring nr 1 rimligtvis vara den som har konstant spänningsmatning från en (antagligen) plusplint. Med tanke på att allting fungerade när du drog en separat kabel från batteriet så fungerar alltså själva relät, det är säkring nr 1 som inte får sin matningsspänning och där är sannolikt huvudfelet.

Följ kabeln som matar säkring nr 1 och se till att kabeln verkligen sitter på sin plats. smile

EOzIPped
6 januari 2011 · 361 Inlägg

Hittade plusplinten. Den sitter på undersidan av centralen. Nu funkar bilen iaf. smile    TACK!

Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
JockeSoderlund
21 oktober 2011 · 72 Inlägg

vad var felet ? smile

EOzIPped
21 oktober 2011 · 361 Inlägg

Någon hade varit och kopplat i elcentralen så pluskabeln till bränslerelät va borta. + Plinten sitter under centralen så de va bara en kabel som behövdes.

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang