Mitt batteri kan vara urladdat när jag kommer ut om den har stått nåt dygn eller om man har kört väldigt lite med den.
Jag provade att seriekoppla en 12V-lampa mellan batteriets minuspol och minuskabeln för att se vart den drog ström i avstängt läge, för visst är det så om lampan lyser så är det något som får ström?
Men med den inkopplad så lös den inte förräns jag t.ex öppnade en bildörr eller vred om tändningen, alltså något som ska dra ström.
Men då kollade jag med en voltmätare istället för att se vad generatorn laddade. Den kopplades in på polerna på batteriet och jag drog igång bilen. Kan börja med att säga att med bilen avstängd ger batteriet 12,,6V ungefär.
Med bilen igång visade den cirka 13,8-13,9V och jag provade att dra igång olika saker för o se om den förändrades och enda gången jag egentligen märkte en större skillnad var vid gaspådrag upp till 3500rpm och sen släppa gasen helt, då sjönk den till 12,3V för en kort stund och sen upp igen till 13,85V.
Viktigt att tillägga att den aldrig gick till 14V.
Testade även att dra på fläkten på full effekt och då sjönk det till allt mellan 12,8V till 13,3V på tomgång och det hände inte så ofta att det höjdes över 13,3V vid gaspådrag med full effekt på fläkten.
Är det nåt med generatorn då?
Filmade hela beteendet och la upp på youtube. Dock inte med fläkten på full effekt då jag testade detta vid ett senare tillfälle.
http://www.youtube.com/watch?v=qQMYeW4hnlUVad kan felet vara?