2182
Sök

Batteri är urladdat ibland på Volvo 855 -97

54 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#1
Mitt batteri kan vara urladdat när jag kommer ut om den har stått nåt dygn eller om man har kört väldigt lite med den.
Jag provade att seriekoppla en 12V-lampa mellan batteriets minuspol och minuskabeln för att se vart den drog ström i avstängt läge, för visst är det så om lampan lyser så är det något som får ström?
Men med den inkopplad så lös den inte förräns jag t.ex öppnade en bildörr eller vred om tändningen, alltså något som ska dra ström.

Men då kollade jag med en voltmätare istället för att se vad generatorn laddade. Den kopplades in på polerna på batteriet och jag drog igång bilen. Kan börja med att säga att med bilen avstängd ger batteriet 12,,6V ungefär.
Med bilen igång visade den cirka 13,8-13,9V och jag provade att dra igång olika saker för o se om den förändrades och enda gången jag egentligen märkte en större skillnad var vid gaspådrag upp till 3500rpm och sen släppa gasen helt, då sjönk den till 12,3V för en kort stund och sen upp igen till 13,85V.
Viktigt att tillägga att den aldrig gick till 14V.
Testade även att dra på fläkten på full effekt och då sjönk det till allt mellan 12,8V till 13,3V på tomgång och det hände inte så ofta att det höjdes över 13,3V vid gaspådrag med full effekt på fläkten.
Är det nåt med generatorn då?

Filmade hela beteendet och la upp på youtube. Dock inte med fläkten på full effekt då jag testade detta vid ett senare tillfälle.
http://www.youtube.com/watch?v=qQMYeW4hnlU

Vad kan felet vara?

1 327 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Testa mät spänningen direkt på anslutningarna till generatorn och se vad spänningen ligger på där.

Har du laddat upp batteriet med batteriladdare?


54 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#3
Aero T16 skrev:
Testa mät spänningen direkt på anslutningarna till generatorn och se vad spänningen ligger på där.

Har du laddat upp batteriet med batteriladdare?

Jag är inte så haj på bilar så jag vet inte vart exakt jag ska mäta vid generatorn. Har tittat där men är osäker.
Jo batteriet har jag behövt ladda ibland men oftast så skruvar jag av minuskabeln för att jag trodde att nåt drog tjuvström men efter mätning så har jag bara en förbrukning mellan 20-30mA som får väl anses normalt.

Jag antar att det är dom klassiska kolen eller laddningsregulatorn, men är inte kunnig inom det området och vad det innebär.

21 761 Inlägg
11 oktober 2011
#4
Att spänningen sjunker när du släpper gasen beror troligen på att tomgången dippar lite extra innan den stabiliseras, då sjunker också laddspänningen pga det låga varvtalet.

Vilket varvtal är det på tomgången ungefär?
Syns det på varvräknaren att tomgången dippar lite extra (tex 50-100 varv) efter att du varvar upp motorn?

Om du hade halvljuset påslaget och endast slog igång fläkten på fullt så ska inte spänningen sjunka ner till 13,3 V ifall du även varvar upp motorn, generatorn på en 850 ska absolut klara av den förbrukningen med bra laddspänning eftersom den är på 100 A eller däromkring.

Det är nog en bra ide att kika på kolen eller helt enkelt byta laddregulator, men jag håller även med Aero T16 om att en mätning direkt på generatorn bör göras för att se om det finns spänningsförlust eller glapp på vägen till batteriet. smile

20-30 mA är inte onormalt om bilen även har larm, det tycker jag inte.
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2011)

54 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Att spänningen sjunker när du släpper gasen beror troligen på att tomgången dippar lite extra innan den stabiliseras, då sjunker också laddspänningen pga det låga varvtalet.

Vilket varvtal är det på tomgången ungefär?
Syns det på varvräknaren att tomgången dippar lite extra (tex 50-100 varv) efter att du varvar upp motorn?

Om du hade halvljuset påslaget och endast slog igång fläkten på fullt så ska inte spänningen sjunka ner till 13,3 V ifall du även varvar upp motorn, generatorn på en 850 ska absolut klara av den förbrukningen med bra laddspänning eftersom den är på 100 A eller däromkring.

Det är nog en bra ide att kika på kolen eller helt enkelt byta laddregulator, men jag håller även med Aero T16 om att en mätning direkt på generatorn bör göras för att se om det finns spänningsförlust eller glapp på vägen till batteriet. smile

20-30 mA är inte onormalt om bilen även har larm, det tycker jag inte.

Det är också konstigt, för tomgången dippar ingenting, den går ner till stabila 900rpm ungefär.
Ja jag ska försöka komma fram till att mäta direkt på generatorn men jag måste be nån om hjälp som kan visa vart jag ska sätta plus o minus kabeln på generatorn. Ser så jäkla trångt ut för o komma åt.
Fick höra nyss också att det kan bero på dioder i generatorn. Mycket kan visst va fel.
Jag ska nog åka till en volvo-verkstad på måndag när jag är ledig men kan jag titta lite själv på det så skadar inte det något, kan ju spara några kronor.

21 761 Inlägg
11 oktober 2011
#6
900 varv är normalt sett alldeles tillräckligt för att få stabil spänning från generatorn, åtminstone på de bilar jag har kollat på. Kommer man däremot ner till 500-600 varv på en bensinmotor så kan däremot spänningen bli ostabil, dieselmotorn har väl oftast lägre tomgång än bensinarna och jag tror att utväxlingen på generatordrivningen är anpassad till detta.

Om någon diod i generatorn är trasig så kan det dra tjuvström, men då ska det i så fall märkas tydligt med en mätare eftersom det brukar vara ca 4 A per diod enligt vad jag har fått reda på av generatorkunniga. Nu kan ju dioderna vara dåliga utan att det drar tjuvström förstås, dock vet jag inte vilka fenomen som brukar hända då. smile

54 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#7
Efter att en volvo-verkstad har tittat på problemet så är enda svaret jag fått av dom att allt ser bra ut. Generatorn laddar tillräckligt och batteriets kondition va 74% som han inte tyckte va för lågt.
Men eftersom jag vet att det kommer återkomma oavsett vad dom säger så köpte jag ett helt nytt volvo original batteri så får vi se om det går bättre.
Tack för all hjälp!

21 761 Inlägg
21 oktober 2011
#8
Jag anser iaf inte att laddningen är tillräckligt bra. Ifall bilen visade samma tendenser hos verkstaden så tycker jag nog att de resonerar lite fel om de godkänner såna mätvärden. Ett nytt batteri kommer bara att fördröja felsymptomet, men felet finns fortkvarande kvar. Det är min åsikt. smile

Kolla hur generatorremmen ser ut och att den är rätt spänd, är den blank/sliten/hård så byt ut den. Kika samtidigt hur alla remskivor ser ut, rengör om de är mycket smutsiga. Det är inte säkert att en drivrem "tjuter" när den slirar, därför bör man kolla upp mer noggrant. Kanske en ny laddregulator skulle behövas också om rem+remskivor ändå verkar fungera utan problem.

54 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Jag anser iaf inte att laddningen är tillräckligt bra. Ifall bilen visade samma tendenser hos verkstaden så tycker jag nog att de resonerar lite fel om de godkänner såna mätvärden. Ett nytt batteri kommer bara att fördröja felsymptomet, men felet finns fortkvarande kvar. Det är min åsikt. smile

Kolla hur generatorremmen ser ut och att den är rätt spänd, är den blank/sliten/hård så byt ut den. Kika samtidigt hur alla remskivor ser ut, rengör om de är mycket smutsiga. Det är inte säkert att en drivrem "tjuter" när den slirar, därför bör man kolla upp mer noggrant. Kanske en ny laddregulator skulle behövas också om rem+remskivor ändå verkar fungera utan problem.

ok, ja vi får se... Annars blir nästa steg att ge sig på generatorn noggrannare. Kanske lämna bilen till en duktig bil-elektriker vi har här i stan.
Tack tack!


Sök