3293
Sök

Bilen dör efter 1h körning Generatorn?

4 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Hejsan

Jag har en audi 100 avant 94, funkar bra tills för några dagar sen när den dog när jag var ute och körde. Den gick inte att starta om men med tändkablar gick en igång hur lätt som helst.

Efter jag laddat batteriet gick det att köra i ungeför 1h sen började Abs lampan och airbag lampan lysa, sen dog den efter 5min. 

Jag har testat med ett nytt batteri men det blir samma sak. Om det är generatorn som är trasig och inte laddar borde det inte lysa nån lampa då? Eller är det nån som vet om det kan vara nått annat fel?

MVH Bobel

873 Inlägg
31 januari 2007
Lyser laddlampan när du vrider om nyckeln till tändningläget, innan du startat motorn då?

Don't get mad, get even.

4 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
När jag gör det nu så ja då lyser laddnigns lampan
Senast redigerat av Bobel (31 januari 2007)

873 Inlägg
31 januari 2007
Tja.
Du kan mäta upp om generatorn laddar eller inte med en voltmätare för att vara säker på/utesluta att felet ligger i att generatorn inte laddar.
(en enkel billig variant från tex Biltema duger om du inte har en)

Mät först över batteripolerna för att få fram vad batteriet vilar på.
Eftersom det är ett nytt friskt batteri bör det ligga på över 12V om det är laddat.

Mät sedan mellan polerna med motorn igång. Om generatorn laddar bör spänningen klättra uppåt och brukar landa runt 14V.

Om spänningen istället långsamt sjunker laddar inte generatorn.

Don't get mad, get even.

4 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Ok tack för svaren wink ska testa det imorn.

873 Inlägg
31 januari 2007
Hoppas det var till någon hjälp.

Lycka till!

Don't get mad, get even.

4 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Nu har jag testat och generatorn verkar inte ladda nånting, måste det vara generatorn som är trasig? Finns det nått sätt att kolla det? smile

1 002 Inlägg
31 januari 2007
kanske behöver byta kol i den.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

65 Inlägg
31 januari 2007
Mest troligt är det väl generator kolet som börjar vara färdigt. Är inte så dyrt att byta.
Bara att skruva loss å sätta dit nytt.

Pan
31 januari 2007
Vad bra nu fick jag svar på hur jag ska felsöka min generator big_smile ska testa senare idag tack tack.

Sök