E30 325 med m51b25

Funrider
25 oktober 2011 · 82 Inlägg

Hejsan! Jag har en BMW E30 som jag har tänkt att lägga i en motor från en bmw 525tds, jag förstår att det kommer bli trångt och ombyggnationer krävs osv.. Men frågan jag har är hur gör jag med elen dvs styrboxarna till dieselmotorn ch få det att lira ihop med e30 instrument osv.. Är det någon här inne som har erfarenhet för ett sådant byte ? smile


Mvh

power360 Bildemonterare
27 oktober 2011 · 27 Inlägg

vilken styrsystem är det i e30 ?

BMW 318 (1988)
DJ_V8_BMW
27 oktober 2011 · 210 Inlägg

Jag har stor erfarenhet av E30 med TDS motor. Jag har byggt en E30 med denna motorn som jag också har regbesiktigat med denna motorn.
Inga problem rent mekanisk att montera denna motorn. Du behöver motorfästen från 325tds, kardan från 325tds eller 328 E36 med modifierat stödlager, Elkylfläkt och kortat spakställ till vxl.

Elen kan vara lite knepigt om man ska gör en fullständig inkoppling av elen till instrumentet. Varvräknare är ganska meningslöst att koppla in om det är ett instrument från en bensinar då den ändå kommer att visa fel.
Oljenivåindikator är också ganska onödigt då du ändå har oljesticka.
Det som är viktigt är tempgivare, oljetryckslampa och laddnings lampa, och du behöver ström från tändningslås. Så det är inte så mycket el som behövs.


Du kan ju också göra som jag gjorde med mitt senaste projekt (E30 med M57 D30),  byggde ett eget "instrument" och elcentral så sliper jag skarva mig in i bilen originalsystem, det ända jag var tvungen att skarva in var strömmen från relä till bränslepump.
I min panel har jag tempmätare, laddtryck och avgastemp(onödigt på original maskin) och diodlampor för laddning, oljetryck och glödning (som ej syns på bilden nedan). Kommer även att motera en extern varvräknare i vinter.


Så här kan det se ut eller montera diskretare i i-brädan kanske.   
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/large/1044052_8ei61m.jpg


Lycka till!


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang