850 T5-r fråga...

Mr_Gear Biltokig
30 juli 2008 · 870 Inlägg

Hej,

Vad jag läst mig till på wikipedia så hade alla 850 T5-r 240hk och inte 225hk som den vanliga T5an - har dock sett flera st där det står 166kw hos vägverket TROTS att det också står T5-R i papprena...

Fråga: Hade alla T5-r verkligen 240hk? eller hade automaten 225hk som den vanliga T5an?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

T-5R som det för övrigt heter, har 225hk, eller 166kw.

Men i programvaran i ECUn, finns det en inställning, som gör att när man ger plattan i mattan, ökar turbon laddtrycket från 0,6 bar till 0,8 bar under 30 sekunder, och därmed ökar effekten till 240hk, under denna tidsperiod. När man chippar övergår bilen till att ge fullt ös hela tiden, för det mesta 1,2bar.

Däremot 850 R med manuell växellåda har större turbo, andra spridare och annan programvara, som ger 250hk konstant.

Men den automatväxlade varianten har fortfarande samma turbo och spridare och programvara som i en T-5R.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mr_Gear Biltokig
30 juli 2008 · 870 Inlägg

TurbOla skrev:
T-5R som det för övrigt heter, har 225hk, eller 166kw.

Men i programvaran i ECUn, finns det en inställning, som gör att när man ger plattan i mattan, ökar turbon laddtrycket från 0,6 bar till 0,8 bar under 30 sekunder, och därmed ökar effekten till 240hk, under denna tidsperiod. När man chippar övergår bilen till att ge fullt ös hela tiden, för det mesta 1,2bar.

Däremot 850 R med manuell växellåda har större turbo, andra spridare och annan programvara, som ger 250hk konstant.

Men den automatväxlade varianten har fortfarande samma turbo och spridare och programvara som i en T-5R.

Men någon bil jag har kollat har stått 176Kw i papprena, alltså 240hp(detta var en manuell) de automat jag har sett har stått 166Kw i papprena(=225hp)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Alla gör vi misstag, även Vägverket.

Nej, men detta har varit uppe i diskussion förut, och som jag förstod det, så var de allra allra första T-5R modellerna registrerade med 176kw.

Edit:Ah, just det, de italienska T5/T-5R/R är på 2 liter, och har mindre turbo, vet inte vad deras R-modeller har, men T5/T-5R har 210hk, p.g.a mindre motorvolym/turbo.

Senast redigerat av TurbOla (30 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mc_vw
30 juli 2008 · 135 Inlägg

Vill tillägga att min T-5R var importerad från Tyskland, i ursprungspapprena från Tyskland stod det 177kw. Men när den kom i till Sverige drog dom ner den till 166kw. Har inte heller någon aning om varför, men som sagt de kan vara vägverket!?

Min var dessutom en automat. Uttagen tidigt -96 men tillverkad sent -95, alltså bland dom sista andtar jag!?

Mr_Gear Biltokig
30 juli 2008 · 870 Inlägg

TurbOla skrev:
Alla gör vi misstag, även Vägverket.

Nej, men detta har varit uppe i diskussion förut, och som jag förstod det, så var de allra allra första T-5R modellerna registrerade med 176kw.

Edit:Ah, just det, de italienska T5/T-5R/R är på 2 liter, och har mindre turbo, vet inte vad deras R-modeller har, men T5/T-5R har 210hk, p.g.a mindre motorvolym/turbo.

Den jag sett med 176kw i papprena var en sen bil...
Italien-syndromet känner jag till, det är dock inget att oroa sig för i detta fallet...

mc_vw: aha, jo kan ju vara nåt sånt - vvv verkar ju kunna klanta sig ibland(min aero står som en 96a i papprena, men i motorrummet står 97 och om man kollar upp chassinumret hos saab så står det också att det är en 97a) fattar inte hur de lyckas med sådana missar...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Marlboroman
30 juli 2008 · 8 234 Inlägg

T5-R reggas/reggades när de va nya i Sverige med grundeffekten, alltså 166kW/225hk, att toppeffekten är en annan spelar ingen roll för vv tydligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

mc_vw skrev:
Vill tillägga att min T-5R var importerad från Tyskland, i ursprungspapprena från Tyskland stod det 177kw. Men när den kom i till Sverige drog dom ner den till 166kw. Har inte heller någon aning om varför, men som sagt de kan vara vägverket!?

Min var dessutom en automat. Uttagen tidigt -96 men tillverkad sent -95, alltså bland dom sista andtar jag!?

T-5R tillverkades bara under 1995, men det är klart att det fanns bilar kvar som såldes under 1996.

Jo, det där med hästkrafterna specades nog beroende på vem som reggade dom, var inte ledsen för att det står lägre hk-antal än det egentligen är, tänk på försäkring och skatt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drunk A.Sörman
28 oktober 2011 · 1 299 Inlägg

Gammal tråd tänkte att jag lånar den.Hur vet man igentligen va man har då ? som i mitt fall 166kw bilen är svensk såld års 1995.på mekonomen står det t5r på en del ställen står det 855 turbo.hur vet man enklast skillnaden? spelar ingen roll men man vill ju kunna skillnaden smile

Mvh Andreas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang