Funderingar kring ett v8 bygge i en volvo 760.

r3zz1 mulle mek
30 oktober 2011 · 679 Inlägg

Tjeena tänkte kolla vad som behövs göras och vad man behöver ha för att slänga i en v8 motor i en volvo 760. sitter en v6:a i nu.

Då motorn inte är i bra skick, drar olja eller kylarvätska så tänkte jag slänga i en v8 motor istället . Ifall det inte går eller är värt att reparera original motorn.

Sett att det finns färdiga motorfästen att köpa till v8 motorer så det passar rakt av .

Men hur blir det med växellåda och drivlina m.m ?
Tändsystemet ? bränslesystem?

Måste man reg besiktiga om bilen eller regga som amatörbyggt fordon ?

Ni som har koll och satt i v8 i 760 kan ni skriva exakt vad som behövs för att få det o funka ?

  Ös på med All bra och nödvändig information smile

Tips och råd med big_smile

Tack på förhand

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Johansen
30 oktober 2011 · 138 Inlägg

Hej här kommer lite tips och råd.
Bästa sättet att få ordning i motor rummet är att slänga den motor som sitter där , dom är inget ha spara på.
Sen tycker jag du ska hänga i en cheva small block.
Jag vet att det funkat att besiktiga med med en sånn motor tidigare men kolla med bilprovningen.
Sen kan du få tips hur du fixar egna motorfästen jäkligt enkelt om du vill.

Ha det bäst

Rinnegan Malleus Malificarum
30 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Den enda Cheva smallblocken du kan besikta med är 262cui motorn, och den är varken lätt att hitta eller billig.

Det billigade och lättaste är att hinka i en annan Volvo motor helt enkelt, då det är bra mycket jobb, och tid nerlagt med att göra ett V8'a bygge, samt att du måste få tag i en 262 för att överhuvudtaget kunna besikta.
Rover 215 funkar också, men då får du ungefär samma effekt som en Volvo turbo snurra ändå.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Johansen
30 oktober 2011 · 138 Inlägg

Rinnegan skrev:
Den enda Cheva smallblocken du kan besikta med är 262cui motorn, och den är varken lätt att hitta eller billig.

Det billigade och lättaste är att hinka i en annan Volvo motor helt enkelt, då det är bra mycket jobb, och tid nerlagt med att göra ett V8'a bygge, samt att du måste få tag i en 262 för att överhuvudtaget kunna besikta.
Rover 215 funkar också, men då får du ungefär samma effekt som en Volvo turbo snurra ändå.

Räcker det inte med ett motornummer från 262?.........ler.....

Rinnegan Malleus Malificarum
30 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Johansen skrev:
Räcker det inte med ett motornummer från 262?.........ler.....

Det är givetvis ingenting jag skulle rekommendera, då det är olagligt.

Jag kan dock säga att Cheva 350, 305 och 262 har samma fysikaliska mått. Det skiljer dock effekt som sagt. Vad du väljer att göra med den här informationen är upp till dig.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
r3zz1 mulle mek
30 oktober 2011 · 679 Inlägg

Hehe  skulle ju vara grymt med en v8 motor i big_smile   har hört att  cheva 350 och 454 motorn brukar man använda sig av. Jag är inte alls kunnig när det gäller v8 motorer.

hur mycket kostar det ungefär för allting ?  hur blir det med kabelstam osv ?

Ös på med tips bara smile  hur gör man fästena då ? smile

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang