Problem med turbo aggregatet på min Saab 9-5 Aero!

BJonsson
28 oktober 2011 · 4 074 Inlägg

Duger rubriken????

Jo som sagt innan min andra tråd blev låst av en vresig moderator som inte kan sova så har jag problem med min Saab. Åkte ner i kväll och handla,plötsligt så bluddra bilen till sen försvann laddtrycket.
Började även tjuta/vina,typ som en kompressor när jag gasade.
Vinandet följer varvtalet,när man kör lungt låter det inget alls men när man gasar ökar det... sad
Vad kan vara felet?? nån som har nån aning??

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Snippan91 Db-njutare
28 oktober 2011 · 246 Inlägg

På min Audi så ven turbon lite väl mycket också och då är lagrena dåliga. Kan va det som gör att du tappar ladd med. Kolla upp så att turbon är okej. om den är det kolla så det inte har blive stopp i oljeslangen till turbon. Så vart det iaf på min.

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!
Volkswagen Lim 113 bubbla "Cal-looker" (1965)
BJonsson
28 oktober 2011 · 4 074 Inlägg

SimonLandin skrev:
På min Audi så ven turbon lite väl mycket också och då är lagrena dåliga. Kan va det som gör att du tappar ladd med. Kolla upp så att turbon är okej. om den är det kolla så det inte har blive stopp i oljeslangen till turbon. Så vart det iaf på min.

I will kik on it! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
JonasHaglund
28 oktober 2011 · 168 Inlägg

Du kan väl även ta en kik på diverse slangar och rör och se så det inte hoppat lös nå/spruckit.
Kan ge konstiga ljud/fel

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
BJonsson
28 oktober 2011 · 4 074 Inlägg

http://www.garaget.org/video/112526

Där har ni problemet!
det är ju lixom inte lite de ylar

Senast redigerat av BJonsson (28 oktober 2011)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Kolla två grejor, dumpröret som går in i kobran och sen snorkeln och röret som går till luftburken.

Dumpröret på min hoppade av en gång när jag bråkade på en porsche och då pös ju såklart allt ladd ut under huven. Sen hade någon sågat av snorkeln precis där den går in i luftburken och då ven den också som fan.

Och nej, fråga mig inte vilken fattig jävel det var som sågade av gamla snorkeln.....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Airtune Turbotekniker
31 oktober 2011 · 54 Inlägg

Ta bort slang/rör in till turbon och kontrollera fysiskt bladen samt om axeln är glapp, finns nog risk att du hittar felet relativt snabbt där. Om alla blad är hela och den inte glappar något "in-ut" samt endast lite i sidleds (hjulen får ej nudda husen) så får du fortsätta felsökningen.

Om man inte hittar några andra problem så kan det även vara turbinhjulet i avgashuset som fått skada och obalans, men det händer inte så ofta om turbon och lagerna är fräsha i övrigt.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang