945 turbo blir glödande och trycker ur olja i pysventilen?

motorjeppe
23 oktober 2011 · 21 Inlägg

köpte mig en 945 turbo igår med rasad turbo. tog bort turbon  och montera den nya, oljereturen hade koksat igen helt oxå, (gammala firma bil så har väl vart dåligt med oljebyten) hur som helst fick jag  igång den o dne går jämt o fint inga problem alls, förutom att turbon blir röd även fast man kör väldigt lugnt! gasar man lite blir både turbo grenrör o downpipe knallrött.

trycker även ur sig olja ur pysventilen, är det nån packning som i turbon som går att byta eller nåt sånt?

motor styrningslampan lyser även...


det jag funderar på är om det är fel tändmodul? hittade en hemma, vet inte vad den är till. me nden går ju som den ska iaf. för om förtändningen är lite efter så blir den väl o gå väldigt varmt?

är det olika tändmoduler på 940 turbo 0 940 gl?



hoppas ni fattar va jag skriver, har precis fått körkort o är första gången jag skruvar med nåt turbo fordon så är väldigt nybörjare, tongue

-FreDDe-
23 oktober 2011 · 217 Inlägg

igensatt vevhus ventelation?

BMW F31 320D "White Light" (2016)
Volvo 244 GL "Vinterpulka" (1988)
BMW E93 M3 cab "White lady" (2011)
Louksor
23 oktober 2011 · 1 915 Inlägg

kolla felkoder

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Alecci
23 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Tråd flyttad:

Motorteknik (Avancerad) -> Motorteknik (Grundläggande)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Krille93
23 oktober 2011 · 63 Inlägg

låter som att den går snålt

Airtune Turbotekniker
31 oktober 2011 · 54 Inlägg

Igensatt vevhusventilation är vanligt på dessa. Det eller stopp i returen gör att turbon kommer läcka även om den är hel. Oljan måste kunna rinna ut ordentligt med hjälp av gravitationen.

Om det var helt stopp i returen så bör man se över vevhusventilationen samt eventuellt röret in till turbon och oljesilen om man tror att det kan vara mycket koks i motorn. På just dessa så är det mycket vanligt med stora mängder koks i turbon vilket kan bero på värme och placering samt vevhusventilationsproblem.

Angående glödande turboaggregat så brukar detta uppkomma om man har en för lågt ställd tändning vilket gör att endel av förbränningen går ut via grenröret och ökar avgastemperaturen. Det är också stor risk att nya turbon kommer drabbas av koks om den läcker samtidigt som den går varm så se till att inte stänga av motorn innan den hunnit kyla av sig något.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang