2946
Sök

Generatorn slutade ladda. volvo 740 GLE

809 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
tjennare. fick ett plötsligt problem med laddningen i bilen. starta bilen efter att ha ställt  den vid affären och skulle åka hem och  precis när jag startat och börjat åka så börjar alla lampor i instrumenten lysa sen slocknar nästan allt och generatorn laddar ingenting. laddnignsregulatorn är bytt för ca 1 månad sen. jorden till både motor och generator är bytt till grövre kabel för ca 1 vecka sen. några timmar innan den la av så byttes + kabeln från generatorn till batteriet till en 20kvadrats kabel, låter som att jag åker på generator byte men väldigt konstigt att den bara la av sådär.
kan till lägga att batteriet har varit väldigt dåligt ett tag och fått dra igång bilen med startkablar var och varannan dag, klarar inte ens av att ha stereon igång i mer än 5 min.

MvH Tommy

21 761 Inlägg
7 november 2011
Batteriet har garanterat tagit mycket stryk av att bli så där pass urladdat ett flertal gånger, risken finns att du får fixa ett annat batteri. Du kan iof prova att försöka ladda upp det med en batteriladdare i kanske 1-2 dygn, men det är inte säkert att det tar emot laddningen som det ska.

Kolla hur generatorns släpringar ser ut, dvs metallringarna som kolen ligger emot inuti generatorn. Om de har nötts ner eller är väldigt smutsiga/repiga så kan inte laddningen fungera, då får generatorn antingen renoveras eller bytas ut. smile

1 319 Inlägg
7 november 2011
Det mest grundläggande nu... Lyser batteri/laddlampan i instrumentpanelen när du vrider på tändningen? Den måste nämligen fungera för att generatorn ska ladda.

_----------'

809 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
har bytt generator nu så den laddar igen, inte fullt men fungerande. ska kolla släpringarna i denna generatorn för att se hur dom ser ut. inte helt säker men ska kolla det imorgon.. har problem med att ingen generator jag haft i laddar fullt (bytt 3 gånger) den laddar som den ska när alla lampor är släcka men när man startar dom så sjunker den. batteriet bytte jag idag till ett Tudor batteri.

MvH Tommy

21 761 Inlägg
8 november 2011
Då bör du kolla upp dels generatorns egen jordkabel och dels batteriets kablar (speciellt jordkablarna) ytterligare en gång, risken finns att det ändå är dålig kontakt i någon kabel och då får du stort spänningsfall när du slår på diverse strömförbrukare. smile

Mät på generatorn (mellan B+ och generatorchassi) vilken spänning det är där, mät sedan på batteripolerna. Då ser du om spänningen skiljer sig markant.
Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 november 2011
O mät även när bilen är igång på plus & minus på betteriet o se vad du får där.
13,5 -14v ska du ha när bilen är igång.
Och du ska ha minst 12,5 när bilen är avstängd och då är det gränsfall i princip.

Om det visar sig att generaton laddar rätt så är det dags för nytt batteri
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (8 november 2011)

C H E V R O L E T <3

Sök