8471
Sök

Problem laddtrycksmätare 850 med 2.5T motorn

249 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Hej! Köpte mig en laddtrycksmätare igår och eftersom jag har en 2.5t motor så finnes det ingen befintlig laddtrycksmätare original i instrumentpanelen där man kan tjuva laddtrycket.

Så jag har jämrats på ett tag nu och dragit diverse kablar och dragit slangen genom torpedplåten, den är så kort att den inte räcker längre än till lmm typ, så jag nöp av en slang till wastegaten som sitter nära torpedväggen som går bland alla andra slangar framåt på motorn och satt i medföljande T-kors där, mätarnålen på laddtrycksmätaren visar på 0 på tomgång och går upp till 0.1 vid hård gas(körning, alltså inte stillastående) varav att trycket hoppar upp till 0.4 när man släpper gasen och sportluftsfiltret dumpar till, sen åker nålen ner till 0 igen.

Igår prövade jag att koppla in mig på vakuumträdet ovanpå gasspjället där det finns flera befintliga vakuum utgångar, då visade den mycket minus typ -0.6 på tomgång och steg strax över 0 vid hård gas (då stillastående) för jag hann inte prova att köra något eftersom det var sent.

Den medföljande slangen till laddtrycksmätaren är såklart för kort så jag kan inte koppla in den på trädet så jag har ingen idé vart jag ska koppla in den, kan någon snälla visa bilder på exakt vart den ska sitta på en 855 awd 2.5t -97 eller en annan bil med lika motor?

Tack på förhand snillen! =)

1 353 Inlägg
9 november 2011
du ska sitta kopplad på trädet.
den ska visa minus på tomgång eftersom du har vakum i insuget då.. du kommer inte över 0 när du står still för den bygger inte laddtryck..
köp en ny vakum slang.. kostar inte många kronor

249 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Allright så jag måste skarva ihop slangen jag klippte av från wastegaten för att sedan skarva ihop slangen från laddtrycksmätaren och sedan fixa en slangbit för att förlänga den och sätta den i trädet?
Tack=)
Senast redigerat av robbaxxxx (9 november 2011)

1 353 Inlägg
9 november 2011
nej. du ska byta den slangen till wg du klippte, inget tattarmeck med skarv o skit.. du sabbar bilen en vacker dag när din skarvning pajjar och laddet skenar iväg..
sen ska du köpa en ny lång slang som ska gå från vakumträdet till mätaren. ELLER, så skarvar du in dig på slangen till dumpen, på så sätt kan du använda dig att ditt t-kors som är reguljerat för att inte få svajningar och vibrationer i mätaren..

249 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Jag har ingen aning vart dumpen sitter och vilken kabel du menar, jag har inte eftermonterat någon pysventil

1 353 Inlägg
9 november 2011
har jag nämnt nåt om pysventil?
dumpen sitter monterad på turbon, precis där laddtrycksröret börjar, och där "snorklen" efter LMM går ner.. går en vakumslang från granen till den trekantiga dumpen, den kan du använda dig av smile

249 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
jag går ut och kollar tack för svaren hittills!smile

1 353 Inlägg
9 november 2011
absolut, slangen går vid sidan av motorn. du missar inte den smile

Sök