2560
Sök

244 glt Laddar endast ibland, vad är felet?

50 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#1
tja, har en 244 glt årsm 81, glömde mitt slutsteg på en natt. (stod på ca 12 timmar) när jag kom ut på morgonen så var ju självklart batteriet dött. startade bilen med startkablar och åkte ett par varv, allt funkande som det ska. sen dagen efter det så började helt plötsligt alla lampor lysa svagt och voltmätaren stod på 10v. laddade upp batteriet i ca 1 timma, åkte med bilen ca 1 timma efter det, funkade klockrent. sen helt plötsligt så slutade den ladda igen. batterilampan lyser när man sätter på tändningen så det är inte dioden som är gången. vet någon vad som är fel?


mvh albin

21 761 Inlägg
9 november 2011
#2
Först och främst bör du ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, det kan ta ett dygn eller mer beroende på laddare.

Kolla upp att alla kablar på generatorn sitter fast ordentligt, kika även på kablarna till laddregulatorn (sitter väl extern regulator har jag för mig) så att inte någon har trasigt kabelhölje och riskerar att kortsluta mot jord. Ta loss kolhållaren och inspektera dels själva kolen och dels släpringarna iuti generatorn, det ska inte vara en massa repor eller väldigt smutsigt på ringarna. smile

50 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Först och främst bör du ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, det kan ta ett dygn eller mer beroende på laddare.

Kolla upp att alla kablar på generatorn sitter fast ordentligt, kika även på kablarna till laddregulatorn (sitter väl extern regulator har jag för mig) så att inte någon har trasigt kabelhölje och riskerar att kortsluta mot jord. Ta loss kolhållaren och inspektera dels själva kolen och dels släpringarna iuti generatorn, det ska inte vara en massa repor eller väldigt smutsigt på ringarna. smile

kollade generatorn och släpringarna, kolen va slut så jag bytte men funkar endå inte, finns det något annat i generatort som kan gå sönder?

21 761 Inlägg
11 november 2011
#4
Hur såg släpringarna ut, var de i hyfsat skick?

Inuti generatorn finns en diodbrygga som kan gå sönder, men då brukar den ofta sluta ladda helt vad jag vet. I vissa fall kan den fortsätta att ge någorlunda bra laddning, men istället drar den flera ampere i tjuvström när bilen är avstängd. smile

50 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Hur såg släpringarna ut, var de i hyfsat skick?

Inuti generatorn finns en diodbrygga som kan gå sönder, men då brukar den ofta sluta ladda helt vad jag vet. I vissa fall kan den fortsätta att ge någorlunda bra laddning, men istället drar den flera ampere i tjuvström när bilen är avstängd. smile

ja dom såg bra ut, bytte till en ny generator förut, med helt nya kol och omskarvade kablar, den laddade då ca 11,24 utan lysen igång, sen med lysen så sjönk den bara tills motorn dog. vet inte riktigt mer vad man kan göra sad

21 761 Inlägg
12 november 2011
#6
Men har du mätt även nere på själva generatorn för att se om spänningen är bra där?

Eftersom batterilampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn går igång (antar jag?) så finns det inte så mycket annat som påverkar laddningen, den borde funka. hmm

50 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Men har du mätt även nere på själva generatorn för att se om spänningen är bra där?

Eftersom batterilampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn går igång (antar jag?) så finns det inte så mycket annat som påverkar laddningen, den borde funka. hmm

spänningen är inte bra nånstans, laddar varken vid batteriet eller generatorn sad

21 761 Inlägg
12 november 2011
#8
Sitter det intern eller extern laddregulator?

Som jag skrev tidigare så tror jag att den har extern, i så fall är den kanske dålig och måste bytas. Med extern menar jag alltså att regulatorn sitter för sig själv tex på höger innerskärm eller så. En liten metallåda med 2-3 kablar till generatorn. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 november 2011)

50 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Sitter det intern eller extern laddregulator?

Som jag skrev tidigare så tror jag att den har extern, i så fall är den kanske dålig och måste bytas. Med extern menar jag alltså att regulatorn sitter för sig själv tex på höger innerskärm eller så. En liten metallåda med 2-3 kablar till generatorn. smile

såg något gammalt inlägg du hade gjort då du hade laddat upp en bild på din generatorn, precis likadan generator sitter på min, alltså är det inbyggd laddregulator. spelar det någon roll om det är samma nummer på laddregulatorn ? för jag tog en annan laddregulator från en 740 och då stod det något helt annat nummer på den såg jag sad

4 Inlägg
12 november 2011
#10
Jag hade ett liknande fel på en gammal volvo. En av sladdarna från generatorn som gick längs motorn hade en liten skada, o jordade mot den.

21 761 Inlägg
12 november 2011
#11
Okej, då trodde jag fel om din regulator alltså. Kolla upp den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, den kan ha söndertorkat kabelhölje så att metalltrådarna kan kortsluta mot jord om man har otur.

Den kabeln har kontakt med batterilampan i instrumenthuset och ger generatorn en förmagnetiseringsström när tändningen är påslagen (lampan lyser då), på så sätt kan generatorn sedan börja ladda (lampan slocknar) när varvtalet stiger över en viss gräns. Ifall kabeln kortsluter mot jord när motorn är igång så kommer varningslamporna i instrumenthuset att tändas och om jag har förstått rätt så slutar generatorn att ladda också.

Kolla som sagt upp den tunna kabeln och försök eventuellt att följa den hela vägen in i kupen, den brukar vara dragen i en skyddsslang (tillsammans med laddkabeln) som löper längs kanten på oljetråget. smile

Det är säkert den kabeln som Chief68 menar.
Senast redigerat av Drönirettab (12 november 2011)

50 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Okej, då trodde jag fel om din regulator alltså. Kolla upp den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, den kan ha söndertorkat kabelhölje så att metalltrådarna kan kortsluta mot jord om man har otur.

Den kabeln har kontakt med batterilampan i instrumenthuset och ger generatorn en förmagnetiseringsström när tändningen är påslagen (lampan lyser då), på så sätt kan generatorn sedan börja ladda (lampan slocknar) när varvtalet stiger över en viss gräns. Ifall kabeln kortsluter mot jord när motorn är igång så kommer varningslamporna i instrumenthuset att tändas och om jag har förstått rätt så slutar generatorn att ladda också.

Kolla som sagt upp den tunna kabeln och försök eventuellt att följa den hela vägen in i kupen, den brukar vara dragen i en skyddsslang (tillsammans med laddkabeln) som löper längs kanten på oljetråget. smile

Det är säkert den kabeln som Chief68 menar.

har sett 2 kablar som går i en skyddsslang, så ska åka bort till bilen och kolla det! tack på förhand !

21 761 Inlägg
12 november 2011
#13
Det är i så fall en grov och en tunn röd kabel, den grova går från generatorns B+ till startmotorns solenoid där också batteripluskabeln sitter. Den tunna går vidare in i kupen. smile


Sök