Volvo 740 gle startar inte

bjarnehall
12 november 2011 · 63 Inlägg

Hej bilen har dött ett par gånger under körning varit liite svårstartad men nu startar den inte alls jag har bytt tändstift tändkablar . Jag har även bytt bränslefilter och bränslepump för den andra startade inte, den nya pumpen startar men bilen startar inte iallafall. Bilen tänder till lite på startgas så jag tror inte det är nåt fel på tändningen.

Vad kan det vara för nåt fel ? tacksam för svar Mvh Jonas

Drönirettab
12 november 2011 · 21 761 Inlägg

Vilken motor, är det B230E?
Vilken årsmodell?

Pumprelät är en sak som kan krångla ibland. smile

bjarnehall
12 november 2011 · 63 Inlägg

Bilen är en gle ifrån 88 vet ej motorbeteckning relät har jag även bytt så där ska inte vara några problem hmm

Drönirettab
12 november 2011 · 21 761 Inlägg

Var det ett vitt eller grönt pumprelä?

Är det grönt relä så handlar det om K-Jet och motorn är då rimligtvis en B230E, vitt pumprelä har med LH-Jet att göra och då bör det vara B230F. smile

bjarnehall
12 november 2011 · 63 Inlägg

okej satt ett grönt relä i men satte i ett vitt nu wink

Drönirettab
12 november 2011 · 21 761 Inlägg

Det är skillnad på dessa relän, man kan inte sätta ett vitt där det har suttit ett grönt enligt vad jag har förstått. Kikar man i ett elschema så syns även skillnad i konstruktionen. smile

krinkan
13 november 2011 · 26 Inlägg

där har du skillnaden, du ska inte ha ett vitt relä i om det var grönt från början, hade samma problem jag också och prövade då med ett vitt innan jag köpte ett nytt grönt. och de gjorde susen!

så satsa på ett nytt grönt relä istället

Volkswagen Bubbla "1200" "Bubbla 1835cc" (1965)
bjarnehall
13 november 2011 · 63 Inlägg

har nu bytt till grönt relä men bilen startar inte iallafall sad

Drönirettab
13 november 2011 · 21 761 Inlägg

Kolla att säkringarna till pumparna är hela och kontrollmät även att det finns spänning på säkringen till huvudpumpen, just den säkringen ska rimligtvis ha konstant spänning (dvs även med tändningen avslagen). Finns det spänning på den säkringen så mäter du på utgångarna hos relät när du kör startmotorn, det ska komma spänning på både nr 87 och 87b då. smile

bjarnehall
13 november 2011 · 63 Inlägg

pumpen startar ju så borde väl inte vara någon säkring som är trasig ? pumpen jag köpte på biltema såg inte exakt lika dan ut som den som satt men det borde väl inte vara några problem iallafall inte så allvarligt att den inte pumpar fram sen undrar jag vad är det för något som sitter mellan pump och bränslefilter ? sitter inte på alla 740is vet jag iallafall hmm

Andreas34
13 november 2011 · 188 Inlägg

bjarnehall skrev:
pumpen startar ju så borde väl inte vara någon säkring som är trasig ? pumpen jag köpte på biltema såg inte exakt lika dan ut som den som satt men det borde väl inte vara några problem iallafall inte så allvarligt att den inte pumpar fram sen undrar jag vad är det för något som sitter mellan pump och bränslefilter ? sitter inte på alla 740is vet jag iallafall hmm

pumpen är rätt viktig eftersom ett K-jet jobbar med ett väldigt högt bränsletryck efter som det är mekaniskt sprut och så även spridarna, så fel tryck och spridarna öppnar inte.

Drönirettab
13 november 2011 · 21 761 Inlägg

bjarnehall skrev:
sen undrar jag vad är det för något som sitter mellan pump och bränslefilter ? sitter inte på alla 740is vet jag iallafall hmm

Borde vara "bränsleackumulatorn", en form av backventil om jag tolkar det rätt. Kolla att det kommer soppa ut från filtret och fram till bränslemängdmätaren. Som Andreas34 skriver så är trycket viktigt i ett sånt här system, insprutningsmunstyckena är beroende av bränsletrycket för att kunna öppna sig. smile

Hilmer
14 november 2011 · 1 789 Inlägg

Säkert att du fått en pump till just k-jet? trycket är viktigt!
Tryckaccumulatorn är ett känt fel på dessa, rostar och sätter igen och sedan kommer ingen soppa fram.
Kolla ifall du har ordentligt tryck fram till motorn, t ex genom att lossa på kopplingen på kallstartsventilen, ifall trycket är dåligt så tycker jag du ska koppla förbi tryckaccumulatorn.

mickelito011
14 november 2011 · 42 Inlägg

Börja med och lysnna på pumparna be någon dra på starten och sen lyssnar du på pumpen under bilen precis vid framsättet sedan går du till bak och öppnar antingen tanklocket och håller örat mot tanken  eller så går du till bagaget sliter upp mattan där och sen ser du en svart lucka öppna den sen ber du någon dar på startet medans du håller örat mot den det som ser ut som en sugpropp under den svarta luckan. börja med det hör du inget ljud från dem så har du hittat felet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang