2651
Sök

Laga avgasrör

72 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Har ngr små i skarven till en burk på ljuddämparen.
Har ingen större lust att lägga pengar på bilen.

Läst en del om avgastejp, gunmun (heter det verkligen så ???)
Eller finns det ngn annan lösning förrutom att byta systemet ??

612 Inlägg
14 november 2011
Svetsa skadorna. Om det finns nått kvar att svetsa i...

692 Inlägg
14 november 2011
Avgasbandage och avgaspasta fungerar ett tag, jag har lagat sambons bil på så sätt. Beroende på skada och storlek så håller det ett tag.
Min lagning höll i cirka 6 månader, sen gjorde jag om på samma sätt

72 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Men hur funkar avgasbandage ?
Finns det ngt man kan kleta på som stelnar när det blir varmt eller liknande ?
Men avgaspasta, har man inte det när man monterar ihop avgasdelar ??

Smoke skrev:
Avgasbandage och avgaspasta fungerar ett tag, jag har lagat sambons bil på så sätt. Beroende på skada och storlek så håller det ett tag.
Min lagning höll i cirka 6 månader, sen gjorde jag om på samma sätt

692 Inlägg
14 november 2011
Man fuktar bandet så det formar sig, och sen lindar du skadan. När avgasröret blir varmt så stelnar bandaget och sitter på plats.

Ursäkta inte avgaspasta utan, gungum tror jag det heter. En pasta du använder till hål i avgassystem. Lika dant där, pastan stelnar då den blir varm.

Det är ju en slags fusklagning enligt mig, och jag fusklagade rejält. Täckte över hålet i ljuddämparen med den här pastan. Ett lager först, startade bilen så det stelnade. Sen ännu ett lager så det stelnade och till slut bandagen över hela pastan och hålet. Det håller som sagt inte allt för länge, men en tillfällig lösning.

Det absolut bästa är ju att ta ner ljuddämparen och svetsa en ny plåt, om man har tid, kunskap och lust med det.

72 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Tack för tipset ang gungum.
Vad köpte du det någonstans, vad det dyrt ??

Smoke skrev:
Man fuktar bandet så det formar sig, och sen lindar du skadan. När avgasröret blir varmt så stelnar bandaget och sitter på plats.

Ursäkta inte avgaspasta utan, gungum tror jag det heter. En pasta du använder till hål i avgassystem. Lika dant där, pastan stelnar då den blir varm.

Det är ju en slags fusklagning enligt mig, och jag fusklagade rejält. Täckte över hålet i ljuddämparen med den här pastan. Ett lager först, startade bilen så det stelnade. Sen ännu ett lager så det stelnade och till slut bandagen över hela pastan och hålet. Det håller som sagt inte allt för länge, men en tillfällig lösning.

Det absolut bästa är ju att ta ner ljuddämparen och svetsa en ny plåt, om man har tid, kunskap och lust med det.

692 Inlägg
14 november 2011
På mekonomen. Nej runt 150 kr med pasta och bandage. Jag köpte dubblade bandage då det var en ganska stor ljuddämpare. Det räcker med en tub pasta.

309 Inlägg
14 november 2011
för att det inte ska fara bort första gången du startar så kan det vara bra om du kört ett tag så röret är varmt innan, sen kladdar du på och väntar ett tag så det hinner stelna hyffsat innan du startar. värmepistol funkar med men är ju lättare att bara varmköra. akta fingarna bara tongue

Läser och släcker felkoder. pm för info

Sök