Termostat, Passat 1.8T -98

Besmir
22 november 2011 · 87 Inlägg

Tjenare har köpt mig en bil som jag tänkt ha nu över vintern och tills jag skaffar ett jobb igen hmm

1.Tempen går ej upp den står längst ner men kommer dock jätte lite värme? Tänkte byta den men är ej bra på sånt kan något gå fel? Något att tänka på?

2.Dricker bilen mer p.g.a detta? När bilen är kall eller övrigt?

3.Denna fråga hör inte hit men svara gärna på den... Tankade idag 200kr för var på det sista i tanken(sista reserv-sträcket!) men bensinmätaren gick ej upp :S står på samma ställe kan det vara den kalla kylan som fått den att gå sönder eller detta är en random grej på dessa bilar?

Är verkligen inte bil kunning annars hade jag inte frågat här smile !

Ha de göttans!

Haglund_90
22 november 2011 · 192 Inlägg

1. oftast jätte lätt att byta termostat packningar och sånt följer med vid ny köp. bara att ta en mejsel och bryta ut den gamla som sitter fast pga. värmen och gammal tätring. OBS! vänd åt rätt håll se den gamla.
Ps. köp ny kylarvätska samtidigt

2. ja bilen brukar ofta dricka mer bensin på grund av att motorn inte går upp i temp.

3. har ingen aning, den kanske kärvar på något sätt det får någon annan svara på.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Ljepone * Studerande *
22 november 2011 · 563 Inlägg

Hej!

Har EJ så stor erfarenhet, men kan ge dig ett tips från HAYNES "fixarbok" att det kan vara; Styrmodulen för instrumenteringen. (Kolla igenom även någon av sladdarna som går till "kombiinstrumentet").

Nu vet jag EJ om du menade att både Temperatur- och tankmätarna var i botten (dvs. ingen rörelse på pekarn), men indikerar det ingen varningssignal (typ. lampa ir "go-gong ljud) när du kör/har låg bränsle nivå vid instrumentpanelen?

Har din Passat 1,8T -98 någon färddator? - För via den kunde du kunna läsa av lite info/felmeddelanden. Annars kan du kolla igenom serviceboken/ bes.papper om det gjorts några anmärkningar. Kolla även igenom alla säkringar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang