Motorn går inte runt med tändstiften i.

tompili
24 oktober 2011 · 6 Inlägg

Hej jag har en Bmc 1100 som står i garaget , tänkte sätta igång den, startmotorn orkar inte driva runt när tändstiften sitter i. inte ens med starthjälp. men plockar man ur tändstiften så går motorn runt. har provat att dragit igång den, då tänder han till, men går inte riktigt.

Vill ha lite ledtrådar, kom med förslag.

/ Tomas

jonas_ahman
24 oktober 2011 · 309 Inlägg

kan du vrida runt motorn med stiften i för hand så det bara är vid startförsök det ej går?
isåfall så skulle jag tippa på fel tändföljd eller bara felinställt. kolla så tändkablarna sitter i rätt ordning och om tändningen står fel (för tidigt)

Senast redigerat av jonas_ahman (24 oktober 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info
tompili
24 oktober 2011 · 6 Inlägg

ja jag kan vrida runt motorn när tändstiften sitter i. det är bara startförsök som inte startmotorn orkar dra runt med. hur ställer man in tändföljd eller felinställning .

jonas_ahman
24 oktober 2011 · 309 Inlägg

jag vet inte tändföljden på den bilen men kan ju testa med den vanligaste, 1-3-4-2 om det är en fyrcylindrig motor.
om du inte har markeringar på någon remskiva osv att gå efter så plocka ur stiften och känn efter när du får komp i ettans cylinder. när ettan är i ÖD så ska rotorn peka mot ettans tändkabel. sen är det bara att sätta de andra tändkablarna i rätt ordningsföljd med utgång från den

Läser och släcker felkoder. pm för info
sir_daniel www.kudoz.se
24 oktober 2011 · 3 802 Inlägg

gå in på www.hundkoja.com och fråga där.

Pianoman Dekadent barpianist
24 oktober 2011 · 71 Inlägg

För hög (tidig) tändning kan göra att den hugger emot vid start. Kolla tändföljden och sedan hur mycket förtändning du har. Är maskin ihopsatt nyligen kan du även ha hydralkomp om den som satte ihop den var generös med att olja in loppen. Det gick åt tre batterier att start min maskin en gång.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
tompili
25 oktober 2011 · 6 Inlägg

när jag köpte bilen så hade dom renoverat motorn för något år sedan. och provkörde den, men efter det så fick den stå på ett och samma ställe.  du pratade om hydralkomp med olja på in loppen ?? blire den vårare att starta om det är olja på in loppen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

NiklasSandstrom pallbockskung
25 oktober 2011 · 32 Inlägg

Kolla jord osv till startmotor kan vara så att du får strömfall och där av orkar inte startmotorn inte dra runt när du får komp. Låser sig motorn helt när du får komp eller hackar motorn till?

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas
Audi S2 (1991)
patrikke
25 oktober 2011 · 1 749 Inlägg

Koppla bort tändningen och testa om den går runt då, i såfall har du problemet med att tändningen står fel.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
tompili
25 oktober 2011 · 6 Inlägg

Motorn hackar sig fram ca 1-2 cm sen orkar inte startmotorn dra runt motorn något mer.

NiklasSandstrom pallbockskung
25 oktober 2011 · 32 Inlägg

gör så att du tittar över strömmen till startmotorn och mäter under crank vad du har för ström.
den borde inte dippa så mycket mer än 9,5-10volt i sämsta fall så är du nere på 8volt så är de bara ge upp å plocka loss startmotorn och se över den kolla även startkrans.
koppla även bort tändkablarna men låt stiften sitta kvar. för de är väldigt skillnad att dra runt motorn med komp.

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas
Audi S2 (1991)
sir_daniel www.kudoz.se
25 oktober 2011 · 3 802 Inlägg

har du mätt över batteriet när du försöker starta, kan vara så att när batteriet belastas så orkar den inte driva o spänningen går ner kraftigt.

tompili
26 oktober 2011 · 6 Inlägg

är riktig tacksam för alla svar jag har fått. ska kolla upp sakerna som ni har skrivit. ska mäta strömmen på startmotorn och all sånt. imorgon ska jag kolla tändningen på bilen så får vi se.

är det någon som vet någon sida med sprängskisser på bmc??

ha en trevlig kväll alla smile

tompili
23 november 2011 · 6 Inlägg

tillbaka till problemen om morrien. nu går det inte ens runt. det låter ingenting om den. vad kan det vara för problem??

hur ska ventilspelet så på en morris 1100?

NiklasSandstrom pallbockskung
23 november 2011 · 32 Inlägg

rucka runt vevaxeln med ett spärrskaft. blir de stopp tar ventilerna i.
går den inte att dra åt något håll har du svarvat sönder lagrena i motorn. om du kört den för länge på startmotorn...

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas
Audi S2 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang