Enz0 skrev:
Nja det är så där. Kan ge ett svar som jag skrev till en annan kille.
"Lackar du bilen vit/ljus så syns skiten (damnoppor m.m. ) i färglagret. Lackar du svart/mörkt så kommer det att synas i klarlacken. Lackar du metallic så kan sliprepor m.m. syna väldigt tydligt, speciellt i ljusa metallicfärger och i solljus. Det är lite enklare att lacka solida färger, för med metallic så som sagt så syns fel i grundarbetet tydligare.
Man kan få lite olika effekter på hur man håller sprutan och så. Men en tumregel är att, har du ett litet utrymme så vill du ha bra ventilering, har du ett stort så kan du komma undan med mindre eller ingen ventilering.
Du vill få bort den överflödiga färgen eller klarlacken som kommer att fylla rummet. I det solida färglagret eller i metalliclagret så kan du komma undan. Men i klarlacken så blir det ett helvetes slipjobb som du har skrivit. För att det kan bli som ett lager sandpapper. Metallicen kan också få ett matt utseende.
Så som dom andra har skrivit, har du inte hållit i en spruta så börja pröva på små delar, en annan idé är att kanske åka till skroten, köpa dig den billigaste huv/dörr som du hittar och testa lite på den. "
Svaret är bara kopierat ifrån det andra svaret. Men har du egen spruta och så. Så det det sista är en bra idé. Om du har eller går köper en motorhuv, skärm eller dörr och prova lite.
Vattenbaserade lacker är inte svårare än metalliclacker. Det som är lite "jobbigt" är att dom kan ha en annan nyans när dom är blötta. Svart är en klassiker, den är grönblå när den är blöt. Men blir svart när den torkat.
Men är det en mörk eller ljus metallic du har? En ljus kan vara lite svårare än en mörk. Men om jag vore dig så skulle jag köpa färgen på burk. Hos ett ställe som gör burkar själv, sen så skulle jag köpa klarlacken för sig och lacka den med en spruta. Och har du inte lackat med spruta förut så skulle jag göra som jag skrev i det andra svaret. Fixa en huv eller en dörr och prova lite. Läs igenom den här så kanske du får lite svar. Sen så kan alltid skicka ett PM så ska försöka ge ett bra svar.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19245Lycka till med lackningen.

Men har du några frågor så är det bara fråga så ska jag försöka svara.