2376
Sök

Montera Turbo i 850 GLT 93

570 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
ska montera en turbo i min Volvo 850 GLT 93a

Har ju denna bil utan Turbo. vad krävs för att sätta i en turbo om den har en B5254S motor?
Borde det krävas mycket imed det är en GLT eller det är bara att plugga i den??

Mvh Stiff


10 287 Inlägg
19 september 2007
#2
- Sänka komp (dvs svarva kolvarna eller motsv)
- Annat grenrör
- Annat avgassystem
- Själva turbon
- Borra blocket för oljeretur
- Intercooler
- Tryckrör etc för turbon
- Byta styrboxarna till turbons
- Annan kabelstam till motorn
- Laddtrycksregleringsventil
+ ev något som jag glömt

Du inser väl att du inte kan besikta den med turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

570 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#3
jaja okai..


570 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#4
Klart jag kan besikta den... kör in där och besiktar den som en prototyp..


10 287 Inlägg
19 september 2007
#5
Är du seriös när du skriver detta?

/Göran


Stizzsee skrev:
Klart jag kan besikta den... kör in där och besiktar den som en prototyp..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mr White
1 072 Inlägg
19 september 2007
#6
Sharky skrev:
Är du seriös när du skriver detta?

/Göran


Stizzsee skrev:
Klart jag kan besikta den... kör in där och besiktar den som en prototyp..


Undrar ja oxå lol


679 Inlägg
19 september 2007
#7
Borde de inte gå eftersom den bilen finns med T5:a?

Hur som helst lär de väl va billigast och enklast att köpa en komplett T5 motor.

8 267 Inlägg
19 september 2007
#8
BoraV6 skrev:
Borde de inte gå eftersom den bilen finns med T5:a?

Hur som helst lär de väl va billigast och enklast att köpa en komplett T5 motor.

Varken turbokonvertering av befintlig motor eller byta till en riktigt turbomotor går att få igenom besiktning utan stora ombyggnationer.

Enklast och billigast är att sälja glt:n och köpa en bil med turbo från börja.


turboabstinens
442 Inlägg
19 september 2007
#9
Marlboroman skrev:
BoraV6 skrev:
Borde de inte gå eftersom den bilen finns med T5:a?

Hur som helst lär de väl va billigast och enklast att köpa en komplett T5 motor.

Varken turbokonvertering av befintlig motor eller byta till en riktigt turbomotor går att få igenom besiktning utan stora ombyggnationer.

Enklast och billigast är att sälja glt:n och köpa en bil med turbo från börja.

Då är ju blocket förberett för lite övertryck också, många punker på listan i andra inlägget går ju att stryka då.


- Annat grenrör     (kan ju behövas, finns väl turbos som passar nästan bolton)
- Annat avgassystem     (tja.. avgör du ju själv men roligast så)
- Intercooler           (vet inte om det sitter någon original, men kan ju va kul med en ny)
- Tryckrör etc för turbon   (kan kanske behövas ändras lite)
+ ev något som jag glömt

ocertifierad klåpmekare

10 287 Inlägg
20 september 2007
#10
Inte i kungariket Sverige. Bilens identitet är en GLT. Skall du ändra det så måste biltillverkaren eller dennes representant i Sverige utfärda ett speciellt intyg om jämförande undersökning och några sådana utfärdar inte Volvo (bl a eftersom dom inte har något intresse av det - dom säljer hellre en ny bil till dig).

Bilprovningen kan inte hjälpa dig. Den dörren stängdes 2004.

/Göran

BoraV6 skrev:
Borde de inte gå eftersom den bilen finns med T5:a?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

140 Inlägg
29 november 2011
#11
det är väldigt dumt att göra såhär, men borde man inte kunna pappra bilen? köper en krockad med t5, tar plåtar och chassi nummer?



Sök