2861
Sök

Varför drar bilen min så mycket bensin ?

321 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Jag har ett ganska irriterande problem med min 740, den drar riktigt mycket bensin fast man kör hur lugnt som helst..
jag tankade i 7 liter i bilen men ändå så kom jag knappt 3 mil på det och när man tankar i 7 liter på tom tank så rycker det i svängarna ändå så som att man håller på att få soppatorsk, jag har bytt bensinpump under bilen och bensinfiltret kan det vara så att pumpen i tanken har gett upp ? För det här problemet har jag aldrig haft innan jag bytt motor och växellåda då den stått i garaget en längre tid med tom tank..
Då den drog normalt med bensin så satt inte 16t turbon på och inte T4 spridarna heller utan original sakerna satt på..
Dom här sakerna är gjort med motorn här under iaf..

B230FK, års 97 :]
vx3 Kam
530 Portad, Planad
Chippad BSR
3" Tum från turbon
Slungdiff
El-Fläkt
Oljekylda kolvar
16T Turbo
Öppen dump
Alu IC
T4 Spridare 390cc
2.7" Lmm
M46 P/J Type manuell numera, M90 till sommaren smile

21900 Mil står mätaren på just nu smile

3 292 Inlägg
28 november 2011
Klart den drar soppa i blandad körning.. ska inte jämföra en standardmotor med en trimmad/modifierad motor.. blås i full tank o kör lungt o se hur mycket den drar så kan du föra lite statistik på hur det igentligen ligger till

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 365 Inlägg
1 december 2011
Grymt, din kärra drar mer än min trots att jag kör på etanol. helt ärligt så skulle jag tro att mappen är lite off. Det där BSR chippet är väl inte optimerat för den här uppsättningen?
Annars måste du nästan ha läckage om du inte ligger på varvstopp hela tiden.

785 Inlägg
1 december 2011
Hade ett litet hål på retuslangen som blåste ut en fin bensindimma under bilen.
När jag hade detta drack min ca 2 liter milen, och då pendlade jag, så det var jämn hadtighet..!!
Kolla efter läckor.
Sen tror jag inte heller BSR har lagt i en mapp som är exakt efter dina spec heller.

Its not the fart that kills, its the smell...

1 298 Inlägg
1 december 2011
Du kan inte göra någon seriös uppskattning när du tankar 7 liter... Då kan det lika gärna vara så att du monterat tankarmaturen snett så den inte når ner i botten på tanken (själv råkat ut för detta). Då fick man soppatorsk lite närsom.

Annars, släng på full tank, nolla trippen och ut och kör.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Sök