Bmw e34 520 -93 laddnings fel?

Dansken_fire
1 december 2011 · 254 Inlägg

Tjena, var ute och körde med 520 här om dagen och såg att batteri lapan lysde men inte fullt sken utan lite lätt blinkade till sen slocknade, körde hem och tänkte inte mer på det, dagen efter så körde jag till skolan 2 mil efter 1 mil så börja abs lampan lysa och ja ingen abs fanns, sedan slockande stereon, sedan såg jag att all belysning i bilen och typ klockan börja lysa svagare. jag kom till skolan ooch ja bilen kändes svag. Tittade på bilen i skolan men den startade utan problem och inget lyste.

efter ett tag så börja batteri lampan lysa lite lätt och slockande ibland, stängde av och starta om inget lyste, allt funkar perfekt. jaha tänkte jag och körde sedan hem men kom inte långt då abs lampan lös, då stängde jag av bilen för att se om den slocknade, och då vill inte bilen start, precis som det inte var någon ström. fick puttat igång den och körde hem. hemfärden slocknade allt hand efter hand vindrute torkaren sluta funka efter några andvändningar.

kom precis hem så dog bilen så rullade till parkeringen. Idag tänkte jag kolla vad felet var, antog direkt att generator är kass, starta bilen med startakablar visade sedan att generatorn visade mer än 12v, har dock en fattig mätare som visar  -6v +6v och 12v.

även allt funkade men batteri lampan lyste men slockade om man gasade fullt. till Min fråga är det generatorn som är kass eller är det något annat??

Drönirettab
1 december 2011 · 21 761 Inlägg

Börja med att ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, men redan nu kan du kika rung eneratorn om någon kabel verkar dålig eller inte sitter fast ordentligt. Om generatorn har inbyggd laddregulator (sitter på generatorns baksida) så kan du ta loss den och inspektera dels kolen och dels släpringarna inuti generatorn. Ringarna ska inte vara repiga eller mycket smutsiga, kolen ska vara jämnt slitna och minst 1 cm långa. smile

Skaffa en riktig multimeter, en sån där mätare du har är inte riktigt tillräcklig för såna här mätningar tyvärr. Man får tag på en duglig multimeter för 100-150 spänn, behöver inte kosta mer. Eller så lånar du av någon.

Clintan66
1 december 2011 · 2 011 Inlägg

Dansken_fire skrev:
Tjena, var ute och körde med 520 här om dagen och såg att batteri lapan lysde men inte fullt sken utan lite lätt blinkade till sen slocknade, körde hem och tänkte inte mer på det, dagen efter så körde jag till skolan 2 mil efter 1 mil så börja abs lampan lysa och ja ingen abs fanns, sedan slockande stereon, sedan såg jag att all belysning i bilen och typ klockan börja lysa svagare. jag kom till skolan ooch ja bilen kändes svag. Tittade på bilen i skolan men den startade utan problem och inget lyste.

efter ett tag så börja batteri lampan lysa lite lätt och slockande ibland, stängde av och starta om inget lyste, allt funkar perfekt. jaha tänkte jag och körde sedan hem men kom inte långt då abs lampan lös, då stängde jag av bilen för att se om den slocknade, och då vill inte bilen start, precis som det inte var någon ström. fick puttat igång den och körde hem. hemfärden slocknade allt hand efter hand vindrute torkaren sluta funka efter några andvändningar.

kom precis hem så dog bilen så rullade till parkeringen. Idag tänkte jag kolla vad felet var, antog direkt att generator är kass, starta bilen med startakablar visade sedan att generatorn visade mer än 12v, har dock en fattig mätare som visar  -6v +6v och 12v.

även allt funkade men batteri lampan lyste men slockade om man gasade fullt. till Min fråga är det generatorn som är kass eller är det något annat??

Antagligen är kolen slut. Kolla även ditt batteri om det ger fullt eller också är på upphällning

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Dansken_fire
2 december 2011 · 254 Inlägg

Fan det känns som battriet, fan får skaffa en multimeter så jag vet vad eneratorn laddar, precis som batteriet inte vill ta åt sig ström kanske?

Clintan66 skrev:

Dansken_fire skrev:
Tjena, var ute och körde med 520 här om dagen och såg att batteri lapan lysde men inte fullt sken utan lite lätt blinkade till sen slocknade, körde hem och tänkte inte mer på det, dagen efter så körde jag till skolan 2 mil efter 1 mil så börja abs lampan lysa och ja ingen abs fanns, sedan slockande stereon, sedan såg jag att all belysning i bilen och typ klockan börja lysa svagare. jag kom till skolan ooch ja bilen kändes svag. Tittade på bilen i skolan men den startade utan problem och inget lyste.

efter ett tag så börja batteri lampan lysa lite lätt och slockande ibland, stängde av och starta om inget lyste, allt funkar perfekt. jaha tänkte jag och körde sedan hem men kom inte långt då abs lampan lös, då stängde jag av bilen för att se om den slocknade, och då vill inte bilen start, precis som det inte var någon ström. fick puttat igång den och körde hem. hemfärden slocknade allt hand efter hand vindrute torkaren sluta funka efter några andvändningar.

kom precis hem så dog bilen så rullade till parkeringen. Idag tänkte jag kolla vad felet var, antog direkt att generator är kass, starta bilen med startakablar visade sedan att generatorn visade mer än 12v, har dock en fattig mätare som visar  -6v +6v och 12v.

även allt funkade men batteri lampan lyste men slockade om man gasade fullt. till Min fråga är det generatorn som är kass eller är det något annat??

Antagligen är kolen slut. Kolla även ditt batteri om det ger fullt eller också är på upphällning

Dansken_fire
2 december 2011 · 254 Inlägg

Införskaffa en Multimeter idag smile mitt batteri har 12,5 v cirka, och när bilen är igång så har den 14,00v

så den laddar ju, det jag får upp i huvet är att Ah på batteriet är inte tillrkligt och gör så den dör för den inte kan gör spänningen någon styrka? kan jag ha fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang