6179
Sök

Volvo 740 Automatkylare frågor!

StenkrossTomte
359 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Hej! Jag har köpt en ny kylare till min Volvo 740 som har automatväxellåda och AC. I kylaren är det en inbyggd oljekylare. Och när jag nu ska byta kylare, behöver jag fylla på mer olja eller står där ingen olja i kylaren?

Var befinner sig oljan när bilen är kall och står still? I växellådan?

Hur vandrar oljan runt i kylsystemet, finns där någon pump?

Hur kollar jag växellådsoljan? I vissa bilar ska man kolla med motorn igång och med parkeringsläget i, hur gör man på 740?

Bilen ifråga är en Volvo 740 Glt Aut -88
Senast redigerat av Joppe_Johndeere (2 december 2011)

No turbo shit! Just Real Power!

3 292 Inlägg
2 december 2011
Ja du måste kolla och troligen fylla på olja när du bytt kylare.

Det sitter en pump i lådan som skickar runt oljan.

Du har en sticka med ett gult handtag på i motorutrymmet som du kollar oljan i lådan med.. tror det är så på alla modeller...

Ja bilen ska vara igång och varmkörd när du kollar

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

StenkrossTomte
359 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Okej, Ja stickan vet jag vart den sitter men vad jag har hört på omvägar gäller det olika vilken växel som ska ligga i när man kollar oljan i växellådan, vilket kan vara fel? Varmkörd olja och ligga i P?

3 292 Inlägg
2 december 2011
P eller N är ju enda läget du kan kolla på eftersom oljan ska kollas när bilen är igång för att den ska cirkulera i systemet när du kollar. har du i N gäller det att du drar i handbromsen så den inte rullar iväg.

Om du fyllt på olja trycker du på bromsen och drar igenom spaken i ALLA lägena, stanna på varje läge ca 3 sekunder... upprepa detta 2 gånger.. och sen kan du lägga i P eller N och gå ut o kolla nivån på stickan, bilen ska vara på tomgång.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

StenkrossTomte
359 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Okej! Tack för den snabba infon! Här ska det bytas kylare! smile

Sök