4596
Sök

Er det kaldt der du bor akkurat nå??

Jägermeister
910 Inlägg
24 januari 2007
Sönderfryst kylare vid -20 grader, hm... nån som inte kollat med kylarvätskan innan det blev kallt.smile
Startade upp min golf tdi här i förgårr utan motorvärmare i -29 utan problem.(hade glömt ut bilen och glömt ha i motorvärmaren)

Nee, men vi har haft -43C som kallast en vinter här så länge som jag bott här uppe och det är inga problem med varken batterier eller vätskor bara man kollar att allt funkar och är fräscht i början av vintern.

Och bor vid havet typ så fuktig luft har vi hela tiden oxå och blåsigt, man har bara fel kläder helt enkelt om man fryser...

Finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder...smile

Nya vinterdäck köper man ju var 2-3e vinter och inga billiga bajsdäck heller, nytt batteri inhandlar man oxå ungefär lika ofta, vätskor kollar man så att det tål ca -40C så brukar man klara sig & motorvärmare är en självklarhet.(om man inte glömmer den)
Senast redigerat av gemini78 (24 januari 2007)

En gång är ingen gång...

873 Inlägg
24 januari 2007
Bara -6 här just nu.
Men man andas ju in så mycket fukt så att det känns som om det blöder i lungorna sad

Don't get mad, get even.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2007
Malm3n skrev:
igår hade vi -35 i boden smile körde stf9040 då.. kallt som f****n

Har ni inte värme i dom där jävla lyxåken?
Tacka vet jag PBV302 som inte ens har nån form av konditionering! Då är det riktigt godis på vintern, pansarpung ftw! big_smile

Det är -5 grader här i sthlm nu iaf. Så jävla kass med all snö bara, det hade jag klarat mig utan. Asfalten hade ju fan precis torkat, kunde rödljusrace:a och grejjer! Nu står jag bara stilla och spinner (eller sakta puttrar fram med ESP'n på...). sad

21 761 Inlägg
24 januari 2007
ventohuan skrev:
E ju ganska stor skillnad på var i Sverige man bor. E man i norrland o de e ca -20 så känns de inte så kallt som här nere i Skåne. Beror en del på fukten i luften. Va vissa norrläningar här efter gudrun o vi hade ca -16 en morgon o dom höll på o frysa ihjäl här nere, dom kunde inte fatta de riktigt.

Har inte så stor erfarenhet av att vistas i "södra sverige" på vintern, men jag håller med om att kylan här uppe(åtminstone i inlandet)är ganska olik den kyla som är tex nere i skåne. Vi har betydligt torrare luft här uppe(norrbotten), då känns inte kylan på samma sätt.

21 761 Inlägg
24 januari 2007
twin_cam skrev:
Ni som bor i norrlad (-35), vad har ni för batteri i era bilar... Jag har ett gammalt varta, och det orkar knappt när det är -11... eller låter så i alla fall tongue

Om det är väldigt gammalt, typ 10 år eller så, då är det nog dags för batteribyte kanske. Ett fräscht batteri, även ett billigt, ska inte ha några problem vid 10-15 grader kallt. Du bör åtminstone kolla hur laddningsstatusen är på ditt batteri, det behöver säkert laddas.

Gjorde idag ett litet test som jag gör lite då och då på vintern, jag låter bilen stå i några dagar utan motorvärmare när det är minst -20 grader och kollar att den verkligen startar. Temperaturen har legat runt 20-30 grader kallt i 3 dagar nu så att nu tyckte jag att det var dags för testet. Bilen startade precis som jag hade bestämt att den skulle göra.

Har man bara ett fräscht batteri så borde en insprutare i någorlunda bra skick och med helsyntetisk olja kunna starta i minst -30 grader, även om det är ännu kallare också. Min har startat när den har stått två dygn i -35 grader utan motorvärmare, men jag kan ju inte påstå att den mådde så bra av det förstås.

77 Inlägg
25 januari 2007
25- i Mora!!

No Turbo shit, just real TraktorPower!! :)

68 Inlägg
25 januari 2007
-5 imorse, men nu är det 0 och blåser som attan.

Men det har pendlat mellan -25 och -30 i två veckor ca så det är skönt med lite mildväder.

161 Inlägg
25 januari 2007
-9 här i Vetlanda (småland)

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Zippin 40's
197 Inlägg
25 januari 2007
-12 här.... de suger....

"Dieselbilar drar minst bensin"

Nordmann....
57 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Her i Kirkenes (nord-norge) er det nå minus 34 grader ute....S¤tan det er kaldt....

873 Inlägg
5 februari 2007
3 plusgrader här i Skåne och solen har inte ens  börjat värma ännu!

Woho!

Don't get mad, get even.

Fartglad
336 Inlägg
5 februari 2007
-40 i norrland är väl som -15 i södra Sverige. tongue

Men nu börjar det bli varmare, vet inte hur många grader det är, borde kanske skaffa  en termometer på kontoret. tongue Men det är helt klart mindre kallt nu, känns skönt att vi går mot varmare tider nu och inte kallare iaf. smile

Power without Quattro is useless!

Sök