3441
Sök

Ännu en tråd om ett urladdat bilbatteri..

1 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tjenare!

Har tittat runt här på garaget men har inte hittat någon riktig tråd om mitt problem.
Det är så att jag har en toyota corolla -98 (om detta är till någon hjälp).

Nyligen så kopplade jag in en stereo som tydligen stod och drog ström när bilen inte var på (det var en monterbar stereo och när jag demonterade den så stod den och blinkade rött från en liten lampa). I samband med detta så skedde en konstig grej (inte så märkbar kanske) men klockan som aldrig varit på förrän man satte på tändningen var igång och har varit det nu hela tiden.

Bara några dagar efter detta (den stod väl cirka två dagar) så fungerade inte bilen, alltså den var helt död, dock fick jag hjälp då med startkablar och den fungerade. Jag kopplade i samband med detta ur stereon men ändå inträffade samma grej igen nästa dag, den var helt död. Jag lånade då en batteriladdare och enligt den så var batteriet helt dött. Efter cirka en dag så var det fulladdat igen och jag stoppade in det i bilen.

Den funkade galant och kunde stå cirka 1 dag i sträck och fungerade även då. OBS att jag fortf inte hade kopplat in stereon. Men här om dagen, när jag skulle starta bilen på väg hem (sent på natten) så gav den iväg det där irriterande ljudet när man verkligen hör att den inte har någon kräm kvar i sig. Vi fick putta igång bilen och dagen därpå så var batteriet självklart urladdat. Nu till mina frågor:

Vad kan detta bero på?! Jag är rätt okunnig inom dessa områden men kan batteriet ha gått sönder eller nåt liknande? Borde jag testa att ladda upp batteriet igen? Kan det ha någonting med batterivattnet att göra? Borde jag köpa ett nytt batteri eller är det helt meningslöst?

Kan det vara så att stereon gjorde så att batteriet blev helt knasigt? Skumt problem som jag hoppas kunna få hjälp med här.

Tack på förhand!

Mvh Tobias

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
22 februari 2011
Förmodligen var batteriet på väg och när du djupurladdade det med stereon så tog det knäcken på batteriet. I med ett nytt så bör det funka.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Team Breehäng
1 623 Inlägg
4 december 2011
Lånar tråden lite smile
Har en Mercedes 190E -91.
Vet att batteriet har varit dåligt, men det har alltid gått att ladda upp.
Men nu då jag kom ut till garaget efter att bilen stått i ca 2 veckor så är det så tomt att inte ens den lilla lampan i bagaget lyser! Testade att ladda det i ca 4 timmar, men det tog inte emot laddning sad
Nu har jag iaf beslutat mig för att köpa ett nytt batteri, någon som vet vad jag ska köpa för något?
Det jag har nu är på 60Ah, men nu har jag även en baslåda med slutsteg, så tänkte köpa ett större/starkare.
Finns det någon riska att bränna kablar eller så om man köper ett med för många Ah?

Tacksam för svar då jag är urusel på bil-el tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
4 december 2011
Det är ingen risk att bränna upp kablar med ett stort batteri. Jag brukar rekommendera att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan när man har stereoanläggning, om plånboken tillåter förstås. Enligt en batteritabell hos Tudor rekommenderas 100 Ah batteri till Mercedes 190D (88-89), det kan ju hända att batterihyllan på din bil rymmer ett så stort batteri aven fast det bara sitter ett 60 Ah nu. Kolla gärna det. smile

Men oavsett vilket batteri du köper så föreslår jag att du gör en "tjuvströmsmätning" direkt efter att det nya batteriet sitter på plats. Visserligen borde man kunna anse att det var batteriets dåliga skick som orsakade att det självurladdade så där mycket, men det är alltid bra att kolla upp eventuella strömtjuvar så att inte det nya batteriet också dras ur.
Senast redigerat av Drönirettab (4 december 2011)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
5 december 2011
Drönirettab skrev:
Det är ingen risk att bränna upp kablar med ett stort batteri. Jag brukar rekommendera att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan när man har stereoanläggning, om plånboken tillåter förstås. Enligt en batteritabell hos Tudor rekommenderas 100 Ah batteri till Mercedes 190D (88-89), det kan ju hända att batterihyllan på din bil rymmer ett så stort batteri aven fast det bara sitter ett 60 Ah nu. Kolla gärna det. smile

Men oavsett vilket batteri du köper så föreslår jag att du gör en "tjuvströmsmätning" direkt efter att det nya batteriet sitter på plats. Visserligen borde man kunna anse att det var batteriets dåliga skick som orsakade att det självurladdade så där mycket, men det är alltid bra att kolla upp eventuella strömtjuvar så att inte det nya batteriet också dras ur.

Tack ;D Hur gör man en tjuvströmmätning då?
Jo batteriet var verkligen uruselt, och det tog inte ens imot laddning ;(

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
5 december 2011
För att mäta tjuvström så är det enklast att ta loss batteripluskabeln och sätta en multimeter mellan pluspol-batteripluskabelsko, mätaren ställs i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. Visar det mindre än 0,2 A så kan man välja ett lägre mätområde, tex 200 mA.

Bilen ska vara avstängd och helst låst när man mäter, dessutom bör man vänta i kanske en halvtimme efter att man låst bilen ifall det sitter någon form av larm eller liknande. Orsaken till det är att såna saker kan ligga och dra ström ett tag innan de går in i viloläge, vilket kan ge en missvisande mätning. smile

Om inte bilen har larm eller andra extra saker så bör det nog inte visa högre än 20-30 mA, men jag har inte haft en sån bil och vet inte helt säkert.
Senast redigerat av Drönirettab (5 december 2011)

Sök