Regga om ett volvo projekt.

Stizzsee
1 december 2011 · 570 Inlägg

Tjenare

har lite frågor vad jag kanske behöver göra för att få igenom bilen på besiktningen

Det är en Volvo 740 -88gl B230F 116hk 185nm

jag har byggt ihop en motorn av
B230fk block
B234f Topp (16ventilers)
mitsubishi 13c turbo

Växellåda från Volvo 940 M90 lådan.


Där kan vara en uppskattnings runt 220hk  momentet vet jag inte.


har inte ändrat något med bromsar, det är original bendix


vad kan jag behöva fixa inför besiktning?

tacksam för svar:)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
1 december 2011 · 3 180 Inlägg

du får avgascertifiera motorn då volvo aldrig byggde någon b234turbo.

hoppas du har pengar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Stizzsee
1 december 2011 · 570 Inlägg

hur gör jag de?

Knugcab
1 december 2011 · 5 111 Inlägg

Det är ingenting som ens är rimligt att göra som privatperson.
Du kommer aldrig få reggat en bil nyare än 1975 med den motorn.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Driftar_N
1 december 2011 · 227 Inlägg

Det rör sig alltså om hundratusentals kronor, värt det?

Det du kan göra är att skaffa en 2.0 16v turbo från en 960 och regga med, sen stoppa dit din hemmabyggda motor och hoppas att dom inte kolla motornummret på nästa besiktning.

VAnd3rsson
1 december 2011 · 438 Inlägg

funderat på att etanol konvertera??
för då hade det gått att regga den med den motorn,
titta bara på BMV,n som var med i bilsport för ett tag sen,
han hade stoppat i en bmv 6:a i den minsta modellen och turbo konverterat den,
han hade reggat den för gatan och bara för han etanol konverterade godkände dom den,
men är inte så insatt i reglerna för det här, kom bara ihåg det nu när jag läste din tråd,
kolla på transport styrelsens hemsida och se om du kan hitta något där?

MVH VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Stizzsee
2 december 2011 · 570 Inlägg

okej, ja jag får väl forska vidare i detta

XeptiQ Whatever :)
2 december 2011 · 1 652 Inlägg

Nej, det är allt mer jobb ändå, när jag skulle igenom med min b234 (T) så fick jag inte ha kvar gamla drivlinan ( vxllåda, kardan, bakaxel. ) Var tvungen att byta ut 2-link systemet till ett 4-link. Sen att mina bromsar inte godkända pga storleken, helst 300mm fram med 4-kolv. Sen ska det finnas ett fungerande 3-steg kat, ( lamda + rening och katt ). Allt detta fick jag på papper från SRFO, och en kompis till mig på besiktningen sa det samma, så det spelar ingen roll om han bara E85 konverterar den, han får den inte gk eller miljöcert.. 

VAnd3rsson skrev:
funderat på att etanol konvertera??
för då hade det gått att regga den med den motorn,
titta bara på BMV,n som var med i bilsport för ett tag sen,
han hade stoppat i en bmv 6:a i den minsta modellen och turbo konverterat den,
han hade reggat den för gatan och bara för han etanol konverterade godkände dom den,
men är inte så insatt i reglerna för det här, kom bara ihåg det nu när jag läste din tråd,
kolla på transport styrelsens hemsida och se om du kan hitta något där?

MVH VAnd3rsson

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Stizzsee
2 december 2011 · 570 Inlägg

så måste jag gå igenom srfo för att få den besiktigad, eller ska jag bara fuska med besiktningen? lägga ner en original motorn besiktiga sen ner med lekmotorn igen?  Tips?

ghostpix MC-galen ;)
2 december 2011 · 39 Inlägg
*************************
Hastigheten är relativ ;)
Webrex
3 december 2011 · 379 Inlägg

Vad har du för grenrör? För vi får inte glömma att personalen på bilprovningen är innte så klipska..
Kan du få tag på ett B204FT grenrör alltså ifrån en 960 2.0 16v Turbo motor, dom har 204 häst orginal. så kan du hävda utan problem att det är just en B204FT maskin, då går den regga alldeles utmärkt efter de gamla reglerna.

Vi som har sysslat med detta med att regga om vet att man kan få igenom det mesta om man bara har is i magen.
Får du bara B204FT på pappret så kan ingen sätta sig emot de.

Sen har du altertnativet som en annan nämt,att regga om med E85, då behöver du ett eftermarknadssprut och ett bänkpapper. (effekten väljer man mer lr mindre under mappningen).

Lyssna inte på viktigpettrarna om att man måste ha avgassertifierad motor, det mesta går igenom om man träffar rätt gubbe.


Först behöver du en invägning (görs hos vägverket)
Sen brukar gå till som så att dom frågar vad det är för grejor (för de har dom ingen aning om).
Och du får sen skriva ned det på ett papper, helst vill som se ett Regnummer ifrån en bil som har denna motor.
Sen så frågar dom vem har gjort det? Det har jag säger du, och allt är gjort seriöst. ALLT KOMMER FRÅN EN OCH SAMMA BIL säger du. motor styrboxar och växellåda. Då ifrågasätter dom ofta inget.

Sen skriver du på ett papper där du bedyrar att det är det som sitter i bilen som du säger..

Klart! smile Nu har du höjt värdet på din bil oxå, då alla tror att detta är väldigt kompliserat att göra själv!

Stizzsee
4 december 2011 · 570 Inlägg

Webrex skrev:
Vad har du för grenrör? För vi får inte glömma att personalen på bilprovningen är innte så klipska..
Kan du få tag på ett B204FT grenrör alltså ifrån en 960 2.0 16v Turbo motor, dom har 204 häst orginal. så kan du hävda utan problem att det är just en B204FT maskin, då går den regga alldeles utmärkt efter de gamla reglerna.

Vi som har sysslat med detta med att regga om vet att man kan få igenom det mesta om man bara har is i magen.
Får du bara B204FT på pappret så kan ingen sätta sig emot de.

Sen har du altertnativet som en annan nämt,att regga om med E85, då behöver du ett eftermarknadssprut och ett bänkpapper. (effekten väljer man mer lr mindre under mappningen).

Lyssna inte på viktigpettrarna om att man måste ha avgassertifierad motor, det mesta går igenom om man träffar rätt gubbe.


Först behöver du en invägning (görs hos vägverket)
Sen brukar gå till som så att dom frågar vad det är för grejor (för de har dom ingen aning om).
Och du får sen skriva ned det på ett papper, helst vill som se ett Regnummer ifrån en bil som har denna motor.
Sen så frågar dom vem har gjort det? Det har jag säger du, och allt är gjort seriöst. ALLT KOMMER FRÅN EN OCH SAMMA BIL säger du. motor styrboxar och växellåda. Då ifrågasätter dom ofta inget.

Sen skriver du på ett papper där du bedyrar att det är det som sitter i bilen som du säger..




Klart! smile Nu har du höjt värdet på din bil oxå, då alla tror att detta är väldigt kompliserat att göra själv!

så om jag säger att allt är ifrån en och samma bil, kollar de inte upp sakerna då utan de litar helt och hållet på en?

Senast redigerat av Stizzsee (4 december 2011)

Webrex
5 december 2011 · 379 Inlägg

Ja, hur skall dom kolla upp det? Dom har ingen koll alls på motorkoder eller serienr.

En B204FT och en B234FT ser ju identiska ut på utsidan om man får tag på de grenröret. Vill du vara ännu jävligare, så slipa bort B230FT från blocket, å knacka in B204FT. Serienr på toppen har dom absolut ingen koll på.

Och det har inte du heller säger du bara, jag tog ju allt ifrån en sån bil! smile

Stizzsee
6 december 2011 · 570 Inlägg

bryr de inte sig om kamdrivningen, för det är inte samma på b204ft och en b230ft men 16 v topp

Danne_1977
7 december 2011 · 3 292 Inlägg

För att få lite realism i detta.. han säger själv "Lekmotor" och antar således att det åxå är en "Lekbil" vi talar om.. hur mycket jobb och tid och kraft och pengar är man villig att lägga på en sån för att få den reggad med den motorn ?? att ens komma på tanken är helt vansinnigt.

Släng i orginalmotorn och besikta som vanligt.. släng i lekmotorn och busa och kör i ett år till nästa besiktning, är du lite händig (som jag misstänker att du är) så skiftar du motor på några timmar eller max ett kvällspass.

Så kortfattat.. skit i att regga, släng i orginal.. besikta o släng i lekmotor o tuta o kör... DO IT.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Stizzsee
7 december 2011 · 570 Inlägg

Danne_1977 skrev:
För att få lite realism i detta.. han säger själv "Lekmotor" och antar således att det åxå är en "Lekbil" vi talar om.. hur mycket jobb och tid och kraft och pengar är man villig att lägga på en sån för att få den reggad med den motorn ?? att ens komma på tanken är helt vansinnigt.

Släng i orginalmotorn och besikta som vanligt.. släng i lekmotorn och busa och kör i ett år till nästa besiktning, är du lite händig (som jag misstänker att du är) så skiftar du motor på några timmar eller max ett kvällspass.

Så kortfattat.. skit i att regga, släng i orginal.. besikta o släng i lekmotor o tuta o kör... DO IT.. big_smile

har funderat på det faktiskt, fick en annan ide och chansa att montera sug grenrör och plocka bort turbo packetet.
i med det står i papperna att det är en 740Gl/T så kanske de tar de som en GLT och inte märker att där är 8 ventiler för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang