3060
Sök

Laddningsfel toyota corolla -86

6 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Hej,

jag har fått problem med att laddningslampan på min Toyota Corolla AE82 -86 lyser. Jag har testat att byta kolen och med ett nytt laddningsrelä, då detta sitter externt. Inget utav detta har gjort någon skillnad. Felet uppkom när jag var ute och körde. Inom 5 minuter så var hela bilen utan el och gick endast på bilbatteriet.

Är det ett jordfel som jag har råkat ut för eller är det något annat relä som håller på att "spökar"? Jag har mätt över batteriet vid tändningsläget och spänningen sjunker kraftigt från ca 12.5 V till 3-4 V.

MVH
Kalle

21 761 Inlägg
2 december 2011
Hur mätte du den spänningen, satte du mätpinnarna på batteripolskorna?

6 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur mätte du den spänningen, satte du mätpinnarna på batteripolskorna?

yes det gjorde jag.

21 761 Inlägg
2 december 2011
Sätt först båda mätpinnarna på själva batteripolerna och mät spänningen med tändningen påslagen, flytta sedan plusmätpinnen till batteripolskon och se vilken spänning det visar. Om spänningen i den mätningen fortfarande är samma som på polerna, då borde problemet vara dålig kontakt mellan batteriminuspol och batteriminuspolsko. smile

6 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sätt först båda mätpinnarna på själva batteripolerna och mät spänningen med tändningen påslagen, flytta sedan plusmätpinnen till batteripolskon och se vilken spänning det visar. Om spänningen i den mätningen fortfarande är samma som på polerna, då borde problemet vara dålig kontakt mellan batteriminuspol och batteriminuspolsko. smile

samma värde, direkt då tändningen vrids om så går batteriet till 3.5 V. Så antar att det är något jordfel? Eller kan det vara något diod fel i generatorn?

21 761 Inlägg
2 december 2011
Om spänningen på själva batteripolerna visar 3,5 V med tändningen påslagen så är batteriet kasst och måste bytas ut. smile

6 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om spänningen på själva batteripolerna visar 3,5 V med tändningen påslagen så är batteriet kasst och måste bytas ut. smile

Batteriet är mer eller mindre nytt så jag har svårt att tänka mig att det är det som är problemet.

21 761 Inlägg
3 december 2011
Även nya batterier kan gå sönder. För att polspänningen ska sjunka ner till 3,5 V på ett friskt batteri så krävs i princip ren kortslutning, vilket innebär att vanliga kablar i bilens elsystem kommer att "brinna upp". Bla av den anledningen misstänker jag starkt att ditt batteri är dåligt. smile

Ta loss båda batterikablarna så att ingenting sitter anslutet, koppla en 55-100 W extraljuslampa över polerna och mät spänningen.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2011)

6 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Även nya batterier kan gå sönder. För att polspänningen ska sjunka ner till 3,5 V på ett friskt batteri så krävs i princip ren kortslutning, vilket innebär att vanliga kablar i bilens elsystem kommer att "brinna upp". Bla av den anledningen misstänker jag starkt att ditt batteri är dåligt. smile

Ta loss båda batterikablarna så att ingenting sitter anslutet, koppla en 55-100 W extraljuslampa över polerna och mät spänningen.

Jo det kan säkert vara som du säger, jag ska testa detta under helgen. Tack så mycket på förhand!

21 761 Inlägg
3 december 2011
Om batteriet är friskt så ska spänningen i detta test inte sjunka under 12 V, men är batteriet mycket dåligt så sjunker det med flera volt.

6 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Nu har jag bytt batteri, generator och laddningsrelä... laddningen är nu istället för hög ca 15 V och laddningslampan lyser fortfarande. Någon som har en idé om vad det kan vara som spökar nu då? Finns det ens några fler delar i laddningskretsen som jag kan byta?

21 761 Inlägg
7 december 2011
Det finns väl ett uttag på generatorns baksida som heter "D+"?

Där brukar det sitta en tunn kabel som kommer från laddlampan. Starta bilen, ta sedan loss den tunna kabeln från D+ och se om laddlampan fortfarande lyser. Gör den det så har du någon form av kortslutning i den kabeln, kan vara en liten skada på höljet någonstans så att metalltrådarna tar i motorn/karossen. Var försiktig när du gör detta, eftersom drivremmen sitter nära så kan man ju fastna med kläder eller händer. smile

15 V är ju aningen högt tycker jag, det bör ligga några tiondelar lägre. En del laddregulatorer kan dock ge ganska hög spänning innan de har blivit "varma", min generator kan ge uppåt 15 V i typ 10-15 sekunder när det är en del minusgrader ute och motorn är nystartad. Sedan sjunker spänningen successivt ju längre tid motorn är igång.

Sök