Jordfel? Volvo 740 -90

Sonnback
10 december 2011 · 502 Inlägg

Hej, har en 740 -90 som har bettet sig väldigt konstigt sen jag köpta den, när jag köpte den så hade jag ingen instrumentbelysning och den indikerade att jag hade hel lyse när jag bara hade halv och tvärt om, jag böt instrument hus och nu fungerar den.
Alla varningslampor har lyst svagt vid gaspådrag och bilen la av i veckan och det är väll ett tecken på att generatorn inte laddar? iallafall så kollade jag kolen och den undre satt löst och var ungefär hälften så lång som den övre, nu har jag plockat bort kolen och då lyser inga varningslampor vid gaspådrag.

Men jag har fortfarande problem med instrumentbelysningen, ibland så lyser det och ibland inte, När jag plockar ut instrumenthuset och kommer åt tankgivarens plåt del med metallklipsen som man skruvar fast huset i så lyser allting när den får kontakt med metallen.
Fick en lång jordkabel som jag drog från batteriets minus till en bult som håller i kofångaren (i baljan på höger sida) för att göra en ny jord, men det gav ingen skillnad.

Kan också påpeka att takbelysningen är antingen på eller av, läget att det ska lysa när man öppnar dörren fungerar inte, lika med ljus vredet så lyser precis samma lampor på läge 1 som på 3.

Låter detta som ett typiskt jord fel eller kan det vara skit någon annanstans?

Mvh Jonas:cool:

240bns
10 december 2011 · 1 008 Inlägg

Det är rätt vanligt att Reostaten,ljusjusteraren som sitter i mätarhuset strular, kan om du har tur kan det bara  vara en lödning på den som är dålig, känn på /efterdra alla skruvar på huset också.

Innerbelysningen är också vanligt att dörrkontakterna oxiderar och ärgar invärtes, dessa går att pila isär och  göra rena men brukar inte hålla för evigt, jag köpte nya till min, kostar ca 40kr/st.
Det förekommer även att strömställaren i taklampan oxiderar och ärgar, så kolla den också.

Ljusvredet funkar som det ska, 1990 och uppåt försvann varselljusen och det blev enbart pos/parkeringslampor, och då automatiskt halvljus på läge 0.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang