5106
Sök

Regga Volvo 240 med B5244T3, eller är det inte möjligt?

-Basse-
9 december 2011
Trådstartare
Hej.

- Ny fråga i inlägg 4 -

Undrar vad det är för synlig skillnad på B5244T3 och B5244T.
Tänkte köpa en B5244T3 och sätta i 242an
(Volvo har godkännt 220 hk 275 NM med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram i 240n)

B5244T3 - 200Hk och 285Nm

B5244T - 193Hk och 270Nm

B5244T3 har väl separata tändspolar och annan turbo?
Finns väl antagligen motokoder på båda, men går det att lura bilprovningen att tro att det är en B5244T?
Eller måste man regga som ombyggt fordon för att få igenom den med 10 extra Nm?

MVH Basse
Senast redigerat av -Basse- (10 december 2011)

8 282 Inlägg
9 december 2011
Insuget byts väl ut antara jag så det räknar jag bort. Sen skiljer ju grenrör, turbo, spridare, tändspolar och VVT. Sen skiljer ju såklart den instämplade motorbeteckningen på blocket. Sen skiljer ju ytterligare ett gäng småsaker som antingen byts ut eller kräver ett tränat öga för att se.

Vad gäller dem sista 10Nm är det lite svårt att säga, i vissa fall så kan dem tolerera en sådan liten skillnad, men det är inget dem måste släppa igenom.

-Basse-
9 december 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Insuget byts väl ut antara jag så det räknar jag bort. Sen skiljer ju grenrör, turbo, spridare, tändspolar och VVT. Sen skiljer ju såklart den instämplade motorbeteckningen på blocket. Sen skiljer ju ytterligare ett gäng småsaker som antingen byts ut eller kräver ett tränat öga för att se.

Vad gäller dem sista 10Nm är det lite svårt att säga, i vissa fall så kan dem tolerera en sådan liten skillnad, men det är inget dem måste släppa igenom.

Okej, tack för svaret smile

Det är väl motorbeteckningen som förstör alla planer hmm

10 Nm är ju nästan ingenting tongue Får väl ringa och fråga när det blir dags för reggbesikning, om ingen annan vet säkert att det inte går.

-Basse-
10 december 2011
Trådstartare
Ny fråga:

Är den nån som vet om man kan regga en 240 med 285 nm? Alltså 10nm över Volvos max gräns, eller är det helt omöjligt?

1 008 Inlägg
10 december 2011
Det är helt upp till besiktningsmannen, skall han göra sitt jobb korrekt så går det Inte.

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Det är helt upp till besiktningsmannen, skall han göra sitt jobb korrekt så går det Inte.

Okej neutral Ja, sån tur lär man ju inte ha att han släpper igenom den.
Det får bli till att regga om den so ombyggt fordon.

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
sätt i en B5244T - 193Hk och 270Nm
och byt till B5244T3 - 200Hk och 285Nm efter bes? tongue

Haha, hade jag haft en B5244T så hade jag kunna haft i den hela tiden tongue Men det blir ombyggt fordon så slipper man jävlas med att flytta fördelaren.

Jävel
2 018 Inlägg
12 december 2011
Lånar tråden lite.. Var fick du reda på vad Volvo godkänner för häst och nm-antal som max?
Jag skulle behöva veta de till min 142a..

You got to risk it, to get the biscuit :)

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
12 december 2011
välj en b5204 maskin från någon ltt modell

så klarar du dig galant

sen är det bara att byta motorn direkt efter bes ingen som ser någon skillnad när väl bilen är reggad smile
och då köra en vanlig t5 spis på 225hk

Kör fort så hinner inget hända...

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Lånar tråden lite.. Var fick du reda på vad Volvo godkänner för häst och nm-antal som max?

Det är 180 hk och 215,8 Nm som gäller i 140.

Står det här iallafall

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30209

Hoppas det hjälper

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:

så klarar du dig galant

sen är det bara att byta motorn direkt efter bes ingen som ser någon skillnad när väl bilen är reggad smile

Hehe, nej dom kanske inte bryr sig när man väl har reggat den tongue Jag har redan köpt en B5244T3 nu och så slipper man fördelare, så det är ju bra. Ska ju sitta 242an och den är ju redan så jävla ombyggd så det kanske inte är mer än rätt att regga den som obyggt fordon tongue

15 026 Inlägg
12 december 2011
-Basse- skrev:
Growe skrev:

så klarar du dig galant

Hehe, nej dom kanske inte bryr sig när man väl har reggat den tongue Jag har redan köpt en B5244T3 nu och så slipper man fördelare, så det är ju bra. Ska ju sitta 242an och den är ju redan så jävla ombyggd så det kanske inte är mer än rätt att regga den som obyggt fordon tongue

fast det är väll lite träligt att köra en maskin som inte riktigt pallar med så länge som en 2.3 skulle göra

2.4 blocken är inte lika stabila tyvärr

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
-Basse- skrev:
Growe skrev:

så klarar du dig galant

fast det är väll lite träligt att köra en maskin som inte riktigt pallar med så länge som en 2.3 skulle göra

Jasså? Är en 02a så jag trodde att det var samma block som 2,3an. Men jag kanske har fel.

15 026 Inlägg
12 december 2011
-Basse- skrev:
Growe skrev:
-Basse- skrev:

Jasså? Är en 02a så jag trodde att det var samma block som 2,3an. Men jag kanske har fel.

har hört att cylinderväggarna är klenare och sen är det något mer som inte är bra..

du lär jhu fula med motorkoden för det är väldigt svårt att få liv i en sån där maskin med elektroniskt spjäll startspärrar osv.,...och då är det 850el som gäller och då är jhu inte motorn en B5244T3 längre utan ett ihopbygge...som falerar när dom kollar motorkod+styrbox om någon har lite koll

-Basse-
12 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
-Basse- skrev:
Growe skrev:

har hört att cylinderväggarna är klenare och sen är det något mer som inte är bra..

du lär jhu fula med motorkoden för det är väldigt svårt att få liv i en sån där maskin med elektroniskt spjäll startspärrar osv.,...och då är det 850el som gäller och då är jhu inte motorn en B5244T3 längre utan ett ihopbygge...som falerar när dom kollar motorkod+styrbox om någon har lite koll

Okej hmm Ja det kan ju bli E85 konvertering och VEMS kanske, vi får se. Det är långt kvar till regg beiktningen så jag har lång tid att klura ut nått smile

Jävel
2 018 Inlägg
13 december 2011
-Basse- skrev:
Plankpojk skrev:

Det är 180 hk och 215,8 Nm som gäller i 140.

Står det här iallafall

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30209

Hoppas det hjälper

Tack för svar! smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök