Mazda 6 kombi 2.0 - Mazdaägare: hur är det med rosten?

chupacabra
13 december 2011 · 1 Inlägg

Tjenare,


Är på jakt efter en prisvärd kombi och har efter mycket om och men fastnat för Mazda 6 2.0 Advanced från 2008-2009.

Allting verkar ju frid och fröjd med Mazda 6 förutom på 1 (2) punkt (er): ROST yikes (och buller) men framförallt ROST:Oyikesyikes.


Jag har som sagt tittat på Mazda 6 från skiftet 2008-2009, men efter att ha läst alla rosttetster på bl.a. ViB så faller alla årsmodeller ändå på just det... undermåligt rostskydd. Som jag förstår det är karossen i stål likaså tanken... ja, det saknas en massa rostförebyggande saker men det står det mer om på bl.a ViB.


Så hur är det ni som äger en Mazda 6 från 2008-2009. Hur är det med rosten? Har ni gjort kompletterande rostbehandling?



Allt faller som sagt på den här punkten.. hade mer eller mindre bestämt mig eftersom jag hittat bilen på grund av att den har bra med utrymme, helt okej motor och är relativt bränslesnål (jag har tittat på bensinvarianten som drar 0.56/100km landsvägsskörning - eftersom jag mestadels kör motorväg)  men har nu stirrat mig blind på rosten.


Så hjälp mig här nu...what to do... lägga ner tankarna på Mazda och satsa på ex. Ford Mondeo TDCi (sjukt mkt dyrare och skitsvåra att få tag på)?

KiXeR
14 december 2011 · 22 Inlägg

Rattar själv Mazda 6 2,3 från 2004, alltså gen1 och ja den rostar. Har ägt den i 3 år och nästa år bytar jag ut den. Min har varit på reparation 2 ggr pga rost och nu är sk*ten tillbaka men på andra ställen. Gen2 är förbättrad på många punkter och en väldigt snygg bil med bra utrustning, men rostskyddet är åt pipan på japanska bilar.

WilliamL Bmw Love
14 december 2011 · 164 Inlägg

hade inne en Mazda 06 på jobbet för ett tag sen. Den hade klarat sig från allt som heter rost. även under lister som inte tittar under osv.. Har aldrig ägt mazda själv men beror la lite på hur man sköter dom med? smile

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
KiXeR
14 december 2011 · 22 Inlägg

Visst är skötsel A och O men faktum är att japanare har undermånligt rostskydd som inte alls är anpassad för nordisk klimat. Min Mazda reparerades på garanti och goodwill av Mazda just pga att de har/hade enorma problem med just rosten. Vanligaste ställen som gen1 led av är rost i skärmkanterna och dörrarna, båda sympton lidar mitt ex av sad.

WilliamL skrev:
hade inne en Mazda 06 på jobbet för ett tag sen. Den hade klarat sig från allt som heter rost. även under lister som inte tittar under osv.. Har aldrig ägt mazda själv men beror la lite på hur man sköter dom med? smile

Rquired Allmänt envis
14 december 2011 · 12 512 Inlägg

Jag äger inte en Mazda 6, men när modellen tidigare varit aktuell här i forumet har det förklarats att bilar med dragkrok från fabrik får sin rostskyddsbehandling i ett senare skede än produktionen efter att kroken monterats. Detta skrevs av en användare vars far ägt ett par 6or, och enligt honom skall en bil utan dragkrok eller med eftermonterad sådan vara att föredra ur rostsynpunkt. smile

Senast redigerat av Rquired (14 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang