2778
Sök

Kontakt till larmdioden på volvo 850/855

93 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Hej,
jag har ett litet problem, jag har ett komplett VGA 2 larm till bilen men så när jag skulle sätta i dioden så va de en helt annan kontakt, en svart kontakt då, o på alla andra jag tittat på har en grön kontakt som då passar på den här dioden som ska sitta där,

så min fråga är varför har jag den svarta kontakten och inte den gröna?`
och hur gör jag för o få dit en grön ist som passar till dioden? dvs var e den kopplad från början osv?

bild 1 den kontakt jag har av nån konstig anledning

bild 2 den kontakt jag vill ha så d passar
så dioden passar

Tacksam för alla svar som löser problemet smile

Har en fråga till, på relät så på baksidan av det kan man koppla in en kontakt? vilken kontakt är det? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8122/8122-68028cc8ccf732540bdc54b5d3100b64.jpg
Bild 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8122/8122-768ef54fee3f3f922a1ae5e374a4fb08.jpg
Bild 2
Senast redigerat av --JoHaN-- (22 november 2011)

* Voff voff *
10 995 Inlägg
22 november 2011
Märkligt! Min första tanke är att du fiskat upp fel kontakt genom hålet? Har du kollat så den gröna inte är där under nånstans?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

93 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
den kontakten satt fast i en plastkåpa av nåt slag som sitter där istället när man inte har nån diod som då inte är kopplat till nåt, så den va redan uppe.

jadu d kan va så kanske att där e en till, men det vore ju konstigt det också? haha

o framförallt jävligt svår o fiska upp utan att behöva riva ner nåt haha..
Senast redigerat av --JoHaN-- (22 november 2011)

1 008 Inlägg
23 november 2011
Det är olika kontaktstycken på larmdiod med solsensor och med enbart larmdiod.
Så du får skaffa en larmdiod till bil utan ac eller stifta dit kontakten som passar.

93 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Det är olika kontaktstycken på larmdiod med solsensor och med enbart larmdiod.
Så du får skaffa en larmdiod till bil utan ac eller stifta dit kontakten som passar.

Aha okej smile tack så mkt för svaret, d förklara hela den grejen vrf den ena kontakten har 4 resp 2 kablar anslutna till vardera kontakt stycke smile men då e frågan hur skulle man kunna stifta om d, för kontaktstyckena e ju helt olika? Och vrf har man en solsensor?

Verkar dock va svårt som fan att hitta den dioden som passar till d svarta kontakt stycket för på dom sitter bara den svarta plastkåpan, kan man kanske köpa den på Volvo? smile

1 008 Inlägg
24 november 2011
Kontaktstycket till larmdioden är 2-polig om ECC saknas på bilen, har du ECC så är kontakten 5-polig.
Är det inte bara kontakthusen som skíljer medan stiften är desamma?  om inte så köp både stift och kontakthus.
Eller köp ny larmdiod passande bil utan ECC.

Billigast är väl att besöka en bilskrot och klippa bort en 5-polig kontakt och skarva ihop i din bil.
Det är stift nr 1 (signal) och 5 (minus) som är till Dioden.
I din 2-poliga kontakt på bilen har du stift nr 1 signal och 2 minus.
De två kablar som blir över går till solsensorn och lämnas oinkopplade eftersom du saknar ecc.

93 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Kontaktstycket till larmdioden är 2-polig om ECC saknas på bilen, har du ECC så är kontakten 5-polig.
Är det inte bara kontakthusen som skíljer medan stiften är desamma?  om inte så köp både stift och kontakthus.
Eller köp ny larmdiod passande bil utan ECC.

Billigast är väl att besöka en bilskrot och klippa bort en 5-polig kontakt och skarva ihop i din bil.
Det är stift nr 1 (signal) och 5 (minus) som är till Dioden.
I din 2-poliga kontakt på bilen har du stift nr 1 signal och 2 minus.
De två kablar som blir över går till solsensorn och lämnas oinkopplade eftersom du saknar ecc.

stiften är inte desamma.
jag har ju ac, så borde jag inte ha den 5 stiftiga kontakten då egentligen?

Men tackar så mkt för infon, tänker ta mig till skroten o få tag på en sån kontakt smilesmile
men hur vet jag vilken kontakt som e 1 och 5? o sen på den befintliga jag har nu, hur vet jag vilken som e 1 och 2?

1 008 Inlägg
24 november 2011
Märk att AC och ECC inte är samma sak,jag var kanske lite luddig i svaret,  Det är bara ECC som har solsensor.
(ecc = du kan ställa graderna själv)
stiftnumrena står på kontakthuset.

93 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Märk att AC och ECC inte är samma sak,jag var kanske lite luddig i svaret,  Det är bara ECC som har solsensor.
(ecc = du kan ställa graderna själv)
stiftnumrena står på kontakthuset.

Aha okej d förklarar saken då smile
Men då får d bli så att jag skaffar d andra kontaktstycket o skarvar smile

93 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Så nu e d inkopplat smile men ett problem, o d e att förardörren låses ej eller låses upp vid knapptryckning, så man får låsa den manuellt. och ibland låses bagageluckan upp sig, Innan jag och en polare koppla in det så hade jag i stort sätt samma problem, låste man på passagerar dörren så låste allt upp sig förutom bagageluckan och förardörren, o låste man på förar dörren låste allt sig för utom bagageluckan, så bagageluckan får man oftast låsa manuellt.. någon som vet vad felet kan va me förardörr o bagagelucka? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 776 Inlägg
18 december 2011
är nog bara att byta c-lås motorerna i bakluckan och dörren

Kör fort så hinner inget hända...

93 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
är nog bara att byta c-lås motorerna i bakluckan och dörren

okok..

Sök