4535
Sök

Volvo 745 - B230F Start problem.

2 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
Tjenare! Köpte min allra första bil för 2 veckor sedan (745-1990-B230F). Men tyvärr så vill den inte riktigt fungera som jag vill.

Problemet är att den inte vill starta utan startgas. Och när den väl gör det så fungerar den bara på höga varv. Det går EJ att släppa gasen, för då dör den när den går ner i varv. Jag har felsökt den. Den visade luftmassemätaren. Byte den och nollställde. Prövade att starta den igen. Fungerade ej så klart.

Förra ägaren sa även att den inte går att starta om man har kört en runda och sen stänger av den, utan man måste vänta tills den blivit sval igen. Han hade även bytt bränslepumpen vid bränsletanken. Och jag har lyft upp den och kollat under och den ser inte konstig ut, utan hel och fin.

Så jag ber om hjälp nu. Är tacksam för alla misstankar/idéer som kan lösa det här felet.

/Tobbe.

671 Inlägg
17 december 2011
har du testat att vrida på tändningen och lyssnat om bränslepumpen surrar/pumprelä har hört en som haft samma problem och det var relä som spökade

671 Inlägg
17 december 2011
kom på att jag hade ett skumt fel på min volvo och då var jag in på verkstan så han hittade på felet så han sprayade startgas runt insuget och då var packningen trasig där  på en port  och den bilen var så att den dog på tomgång/ville gå på höga varv bara

2 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Japp, jag har kollat om bränslepumpen går runt. Har även bytt bränslereläet. Prövade även att spraya stargas runt insuget. Har kollat det mesta. MEN hittade ett fel idag. Som kan vara anledningen, men har dock ingen aning hur man fixar det. Kollade gnistan idag. Och den liksom var inte i rätt färg (Brukar vara ljus blå). Tändstiften var hela men smutsiga. Tog bort skitet med en stålborste så blev dom hur fina som helst igen.

Så.. Ny fråga. Hur fixar man när det inte är rätt gnista på bilen? På alla tändstiften?

671 Inlägg
19 december 2011
är rotor och fördelarlocket bytt på senaste tiden

Sök