7750
Sök

Tuffa miljöregler i EU för nya bilar...

1 414 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
Nu blir det tufft för biltillverkarna att producera bilar som släpper ut lite koldioxid. Gränsen idag är ca 160 gram / km. Detta ska minskas till 120 gram / km år 2012. Enligt SVT kommer det att bli svårast för de tyska tillverkarna BMW, Mercedes, AUDI samt även för svenska Volvo som idag inte klarar ett medel på lägre än 150 gram / km.

Vad gäller etanol driften och andra bio-bränslen påverkas inte av detta beslut då de inte tillför någon ny koldioxid in i ekosystemet.

Faktorer som snabbt kan dra ner koldioxid mängden per kilometer är att köra med högre oktantal, rätt däckstryck.

EU sätter även tryck på däcktillverkare att de ska producera däck som orsakar så lite rull-motstånd som möjligt men som fortfarande bibehåller grepp och bromsegenskaperna.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är bra att någon sätter lite fart, det har varit oerhört mycket snack om miljöbilar men med lite järn i elden... Tyvärr är det bara några få tillverkare som ens brytt sig om att införa miljö-alternativ i sin produktserie... Detta kanske sätter lite fart på dom...

Mer info:
http://www.euronews.net/index.php?page= … &lng=1

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

130 Inlägg
7 februari 2007
Håller med!

Något måst väl göras mot dessa klimatförändringar.

Men etanol är det så miljövänligt som alla påstår?

1 414 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
MUSN skrev:
Håller med!

Något måst väl göras mot dessa klimatförändringar.

Men etanol är det så miljövänligt som alla påstår?

Etanol består av 85% (sprit) och 15 % vanlig 98 oktanig bensin. Spriten kommer direkt ifrån sockerplantor och är därför 100% miljövänligt eftersom det koldioxid som bildas vid förbränning är sådant som naturen sugit upp ifrån luften när sockret växte upp. Man släpper inte ut något nytt koldioxid.

Bensindelen dock ger ifrån sig nytt koldioxid och det är självklart inte bra... något värt att nämna är att E85 kommer att bytas ut om några år till E100 som då är enbart etanol och inget annat.

Idag är etanol det enda fungerande miljö alternativ tyvärr sad

Motorerna dricker ganska mycket soppa fortfarande men Saab's turbo matade variant drar inte så farligt mycket mer än vanlig bil. Den 9-5 Biopower jag kör ligger på ca 0,85-1,2 beror lite på hur mycket stadstrafik det blir... årsmodell 2008 av biopower ska tydligen dra mycket mindre... smile
Senast redigerat av Founder (7 februari 2007)

- www.bmwb.se

130 Inlägg
7 februari 2007
Men har du tänkt på hur mycket energi samt föroreningar som uppstår då de tillverkar etanolen?

Sedan så skördar dem regnskog i mängder för att bygga ut sina sockerrörsodlingar.

Var en intressant artikel i Illustreradvetenskap, där danskarna hade hittat ett nytt sätt att laga etanol, genom halm mm. Och ända biprodukten var vatten om jag minns helt rätt.

De påstod att av en kubikmeter halm så fick du 250 liter etanol.

1 414 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
MUSN skrev:
Men har du tänkt på hur mycket energi samt föroreningar som uppstår då de tillverkar etanolen?

Sedan så skördar dem regnskog i mängder för att bygga ut sina sockerrörsodlingar.

Var en intressant artikel i Illustreradvetenskap, där danskarna hade hittat ett nytt sätt att laga etanol, genom halm mm. Och ända biprodukten var vatten om jag minns helt rätt.

De påstod att av en kubikmeter halm så fick du 250 liter etanol.

Just etanol från brasilien har en negativ effekt i och med regnskogs-skövlig m.m. dock är det bara en liten skala av all etanol som kommer just därifrån. Idag är USA den största tillverkaren av etanol.

Just den här typen av bränsle är i ett nytt stadie och man har precis börjat investera stora summor pengar i odlingar och raffinaderi.

Just själva framtagningen av etanol är något som det investeras stora pengar i just nu. Mexico har bland annat startat en fabrik där man använder bakterier för att bryta ner sockerplantor och andra växter till etanol. Detta verkar vara väldigt lovande eftersom 86% av den totala processen kan skötas av bakterierna. Det finns även forskning som visar olika typer av enzymer som även kan göra jobbet...

Jag ser det lite som så att desto fler som börjar köra etanol, desto mer pengar läggs på forskning och desto snabbar blir det ännu mer miljövänligt.

- www.bmwb.se

Sök