2746
Sök

Volvo 855 T5-R drar ur batteriet.

827 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
som topicen säger så drar min t5-r ur batteriet så det inte finns en gnutta ström kvar.

Batteriet är flong nytt.
Använder jag bilen dagligen så startar den men får den stå några dagar e det helt tomt på ström.
jag laddade batteriet tills det va fullt i måndas o ida va det så lite ström på så inte en lampa tände sig.

det enda som ja tycker verkar skummt är att ja kan sätta på kupefläkten utan tändingen är på o nyckeln inte ens sitter i.

nån som har nåt tips om vad jag borde kolla?

21 761 Inlägg
22 december 2011
Eftersom fläkten fungerar fastän tändningen är avslagen så kan det tex vara fel i tändlåset, men även att säkringsdosan har någon kabel som kommer åt en annan anslutning som har konstant plus. Du kan göra en "tjuvströmsmätning" för att se ungefär vart felet verkar sitta.

Ta loss ena batterikabeln från batteriet, sätt en multimeter mellan batteripol och batterikabelsko. Mätaren ställs i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. Kolla vad mätaren visar, om den visar att någonting drar mycket ström (mer än 100 mA) så drar du ut en säkring i taget tills mätvärdet minskar tydligt. smile

827 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
har oxå funderat på tändningslåset.. för det glappar ibland.. ljuset o instrument panelen kan slockna ibland o då hjälper det att vicka lite på nyckeln.

Sök