Konvertera originalxenon till 55W xenon?

yalouque
23 december 2011 · 301 Inlägg

MammDiin skrev:
Går säkert att trimma ner dem också, på samma sätt som man trimmar upp den fast tvärtom förstås smile
Har ingen egen erfarenhet av det, men det är vanligtvis en resistor som styr hur hög effekt ballasten ska ge ut. Och genom att ändra resistorns värde så ändras även effekten. Men tror det är enklare på lite äldre analoga ballaster än de nya digitala.

Har sett att åtminstone på Bosch gen1 och 2 är det bara en resistor som styr effekten som ballasten ger ut.

Men vad har du tänkt köpa för ballaster/kitt då?

Men borde det inte gå att bara koppla in något mostånd någonstans? Att byta grejer i ballasterna är inget jag känner för.

Det blir VVME, då jag vet att de har bra grejer smile

MammDiin
23 december 2011 · 2 019 Inlägg

peegee skrev:

MammDiin skrev:
Går säkert att trimma ner dem också, på samma sätt som man trimmar upp den fast tvärtom förstås smile
Har ingen egen erfarenhet av det, men det är vanligtvis en resistor som styr hur hög effekt ballasten ska ge ut. Och genom att ändra resistorns värde så ändras även effekten. Men tror det är enklare på lite äldre analoga ballaster än de nya digitala.

Har sett att åtminstone på Bosch gen1 och 2 är det bara en resistor som styr effekten som ballasten ger ut.

Men vad har du tänkt köpa för ballaster/kitt då?

Om man väljer att mixtra med ballasterna så bör man verkligen veta vad man gör och välja rätt komponenter med rejäl inkapsling/isolation eftersom där ballasterna ofta sitter är miljön hårt utsatt och ballasterna hanterar högspänning (~23 000V) så gör man fel är det förenat med livsfara.

Ja de har en spänning på uppemot 25kV i startögonblicket, och under normal drift så har de runt 85V. Så det är inget att leka med...
Så lättast är ju att köpa något billigt 35w kitt att byta till inför besiktningen.
Men om man har kunskapen och vill vara speciell så kan man alltid ge det ett försök, men på billiga ballaster så är det kanske inte värt det... Men om man har någon lite dyrare och önskar lite mera effekt än original så är det inte så dum idé skulle jag säga.

MammDiin
23 december 2011 · 2 019 Inlägg

yalouque skrev:

MammDiin skrev:
Går säkert att trimma ner dem också, på samma sätt som man trimmar upp den fast tvärtom förstås smile
Har ingen egen erfarenhet av det, men det är vanligtvis en resistor som styr hur hög effekt ballasten ska ge ut. Och genom att ändra resistorns värde så ändras även effekten. Men tror det är enklare på lite äldre analoga ballaster än de nya digitala.

Har sett att åtminstone på Bosch gen1 och 2 är det bara en resistor som styr effekten som ballasten ger ut.

Men vad har du tänkt köpa för ballaster/kitt då?

Men borde det inte gå att bara koppla in något mostånd någonstans? Att byta grejer i ballasterna är inget jag känner för.

Det blir VVME, då jag vet att de har bra grejer smile

Tror ända sättet är att göra ändringar inne i ballasten...

zovix Maskinbefäl
23 december 2011 · 1 038 Inlägg

Om det är så enkelt som ett motstånd som bestämmer uteffekten på ballasten, tänk vad häftigt det hade varit med en vridpotensiometer ine i bilen för att bestämma ljusstyrkan, lite som äldretiders halvautomatiska nivåreglering.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
MammDiin
23 december 2011 · 2 019 Inlägg

Ja har sett bilder på de som har styrt uteffekten med en vridpotentiometer... Men ingen som har haft det direkt monterat i bilen.
Och till extraljusen hade det ju varit bra... Speciellt om man har 100w så skulle det kunna vara bra att kunna ställa ner effekten lite om det är livligare trafik...

Såg en som hade någon lite äldre ballast (tror det var bosch gen2) som var på 35w och fått upp effekten till runt 90w. Men då krävs extra kylning, och så är ju frågan hur länge ballastens komponenter klarar av den höjda effekten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang