2591
Sök

Renault 5 GTS -89 Laddar inte.

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Köpte mig en bil (Renault 5) igår då jag krockat 945:an men problemet är att den inte laddar. Suger ut det fulla batteriet när man kör. Borde det hjälpa att byta generator? Från vilka bilar passar generatorn? Passar de tex. från någon annan renaultmodell eller måste det vara från renault 5? eller finns det nåd relä eller så det kan vara?
Tacksam för snabbt svar.

21 761 Inlägg
26 december 2011
Kolla först om batterilampan lyser när du har tändningen påslagen. Gör den inte det så får du undersöka om lampan är hel, är den det så kollar du att tunna kabeln på generatorns D+ (dvs från batterilampan) sitter fast och inte glappar/är trasig. Verkar allting vara i sin ordning så är det väl bara regulatorn och kolen kvar att felsöka på. smile

Generatorn på den bilen kan nog heta Valeo eller Paris Rhone enligt en del info på nätet, jag tror inte att det brukar vara Bosch.

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Lampan lyser när man vrider på tändningen så därigenom går det. Kolen var ju inte jättefina och ena slitbanan såg lite dålig ut. Är det värt att testa med en generator från skroten för 250 pix? borde väl passa med en från clio eller liknande?
Tack för svar förresten

785 Inlägg
26 december 2011
Ta med den trasiga till skroten och jämför.

Annars så byt regulatorn, eller laddreläet.

Its not the fart that kills, its the smell...

DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
Hade samma problem på min bmw, och då va två celler döda. Borde kolla det först innan du byter nåt.

bmw m power

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Ta med den trasiga till skroten och jämför.

Annars så byt regulatorn, eller laddreläet.

Var sitter reläet? kan ju lika gärna byta både och.

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Legosoldaten skrev:
Hade samma problem på min bmw, och då va två celler döda. Borde kolla det först innan du byter nåt.

Jag har testat med ett garanterat friskt batteri men den laddar ur det vid körning också.

DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
Shotgun-Vix skrev:
Legosoldaten skrev:

Jag har testat med ett garanterat friskt batteri men den laddar ur det vid körning också.

Gör som den andra sa, byt relä.. Förmodligen det som spökar.

bmw m power

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Vet någon var det sitter isf. på renault?

DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
Shotgun-Vix skrev:
Vet någon var det sitter isf. på renault?

Höger eller vänter fram under huven? borde sitta vid säkringarna

bmw m power

313 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
ok, tack ska kollas så fort jag kan ta mig till bilen.

313 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Nu laddar den! Bytte generator så var saken biff!
tack

Sök