2960
Sök

Ljudbygge i en Golf IV

24 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
Har massor med frågor som jag skulle vilja ha besvarade om ljudbygge, har just nu 2 mds Fanatic FR12Wor i bilen i kopplade. och har ytterligare 2 liggandes, med tillhörande lådor från mds, så nu undrar jag först om de är tillräckligt stor skillnad om jag bygger en egen låda för alla 4 basarna, eller om jag har dom som dom är i de lådorna, och i så fall vart hittar jag lådritningar och mått ?

Och sen är frågan om ström, hur mycket ström behöver jag eller bör jag minst ha för 4 basar ? och är där reservhjulet ligger en bra plats för batterierna i så fall? Och sen är frågan om min kondning på 1F är tillräckligt eller behöver jag ens en kondning?

Och sen sista frågan vad ska jag driva basarna med ? har ett kenwood steg nu 1800 watt (kan kolla exakt vad de heter om de behövs), förstår själv att de inte räcker men de ger bra ljud för 2 basar så ska jag satsa på ett till steg i samma klass eller ett stort som kan driva alla 4 basarna tillsammans ?

förlåt om de blev rörigt men kan man inte så mycket så det ju bättre att fråga än att pajja allt roll

24 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
bump, skulle behöva tips !, julafton kanske inte var sån bra dag att göra en tråd på...

6 558 Inlägg
26 december 2011
100l låda å en 6tums  port  per låda   smile  funkar kalas det  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

2 665 Inlägg
28 december 2011
Om det blir stor skillnad beror ju på om du bygger likadana lådor som du redan har eller annorlunda för att ändra basljudet från lådan.

Mängden ström avgörs inte av basarna. Det bestämmer slutsteget. samma sak med kondingen. Den väljer du efter slutstegs effekt. Men som alla säger så är det viktigare med bra batteri o kablar innan du funderar på konding. O ska det bara dunka så högt det går så spelar det ingen roll om du har en. Den kommer inte att räcka till.

Väldigt dåligt med info om dina grejer. Hur många kanaler har steget? 1/2ohm stabilt?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

24 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Om det blir stor skillnad beror ju på om du bygger likadana lådor som du redan har eller annorlunda för att ändra basljudet från lådan.

Mängden ström avgörs inte av basarna. Det bestämmer slutsteget. samma sak med kondingen. Den väljer du efter slutstegs effekt. Men som alla säger så är det viktigare med bra batteri o kablar innan du funderar på konding. O ska det bara dunka så högt det går så spelar det ingen roll om du har en. Den kommer inte att räcka till.

Väldigt dåligt med info om dina grejer. Hur många kanaler har steget? 1/2ohm stabilt?

de är ett mono steg 1800 watt kenwood 1 och 2 ohm stabilt men ger samma effekt tror ja, finns länk i översta inlägget tror jag smile

3 187 Inlägg
31 december 2011
golffyra skrev:
Rickard-v skrev:

de är ett mono steg 1800 watt kenwood 1 och 2 ohm stabilt men ger samma effekt tror ja, finns länk i översta inlägget tror jag smile

nej det gör det inte.. upp med märke och modell namn.

Sök