Välja batteri

Lonefox Bad music kills good sound
31 december 2011 · 7 241 Inlägg

Rigan skrev:

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

Förklaring tack? Alltid undrat anledningen till dessa rekommendationer.

Så länge som man inte fuckar upp och miss-sköter något, typ djupurladdar det ena mer än det andra osv, så går det väl alldeles utmärkt? Sedan om det kanske blir några procent bättre med två likadana batterier får vägas mot kostnaden av att köpa två likadana batterier.

Personligen rekommenderar jag alltid att först byta ut original mot ett riktigt fint batteri med grova, fina kabeldragningar och nya, fräscha jordpunkter innan man funderar på flera så det blir naturligt att man skaffar flera likadana batterier i denna procedur, men jag har inget emot principen.

Tja......har man för stor skillnad i batteristorlek och inte har lastballanserad laddning så riskerar det stora batteriet att aldrig bli fullt laddat i det långa loppet och på så vis slitas ut i förtid.
Med förtid menar jag 5-6 år istället för 8-10 år......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rigan
31 december 2011 · 451 Inlägg

Lonefox skrev:
Tja......har man för stor skillnad i batteristorlek och inte har lastballanserad laddning så riskerar det stora batteriet att aldrig bli fullt laddat i det långa loppet och på så vis slitas ut i förtid.
Med förtid menar jag 5-6 år istället för 8-10 år......

Denna förklaring köper jag rakt av.
Tycker ändå att det är helt ok att rekommendera folk att "bara" lägga till ett extra batteri bredvid slutstegen för den enorma förbättringen det gör.

Drönirettab
31 december 2011 · 21 761 Inlägg

Stripz skrev:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&kieli=se&tuoteid=142&tuoteryhmaid=29

är detta värt ?  lr finns de nå andra batterier i  1000 kr klassen ?

Den batterimodellen är ett "standardbatteri" kan man säga, ungefär som vilket startbatteri som helst. Vill du att batteriet ska tåla lite fler djupurladdningar så bör du välja Premium istället. smile

Stripz Voodoo
31 december 2011 · 1 444 Inlägg

Drönirettab skrev:

Stripz skrev:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&kieli=se&tuoteid=142&tuoteryhmaid=29

är detta värt ?  lr finns de nå andra batterier i  1000 kr klassen ?

Den batterimodellen är ett "standardbatteri" kan man säga, ungefär som vilket startbatteri som helst. Vill du att batteriet ska tåla lite fler djupurladdningar så bör du välja Premium istället. smile

Prenium tänkte jag köpa förraveckan men har inte fått hem grejjerna så har lite tid att bestämma mig bad jag ska välja

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Lonefox Bad music kills good sound
31 december 2011 · 7 241 Inlägg

Rigan skrev:

Lonefox skrev:
Tja......har man för stor skillnad i batteristorlek och inte har lastballanserad laddning så riskerar det stora batteriet att aldrig bli fullt laddat i det långa loppet och på så vis slitas ut i förtid.
Med förtid menar jag 5-6 år istället för 8-10 år......

Denna förklaring köper jag rakt av.
Tycker ändå att det är helt ok att rekommendera folk att "bara" lägga till ett extra batteri bredvid slutstegen för den enorma förbättringen det gör.

Själv kommer jag att ha ett 44Ah fram och ett 17Ah bak.......varför så litet bak får du fundera på wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Mohawwk BagarN
1 januari 2012 · 1 179 Inlägg

Lonefox skrev:

Rigan skrev:

Lonefox skrev:
Tja......har man för stor skillnad i batteristorlek och inte har lastballanserad laddning så riskerar det stora batteriet att aldrig bli fullt laddat i det långa loppet och på så vis slitas ut i förtid.
Med förtid menar jag 5-6 år istället för 8-10 år......

Denna förklaring köper jag rakt av.
Tycker ändå att det är helt ok att rekommendera folk att "bara" lägga till ett extra batteri bredvid slutstegen för den enorma förbättringen det gör.

Själv kommer jag att ha ett 44Ah fram och ett 17Ah bak.......varför så litet bak får du fundera på wink

Jag vet big_smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Mohawwk BagarN
1 januari 2012 · 1 179 Inlägg

Drönirettab skrev:
Japp, CCA betyder Cold Cranking Amps. Kallstartström för att vara noggrann, som mäts vid -18 grader. Det finns ju även CA/MCA (Cranking Amps/Marine Cranking Amps) som mäts vid 0 grader.

Vilket av dessa två batterier (72 och 70 Ah) som är bäst är inte lätt att säga. Det skulle tex kunna vara så att eftersom 72 Ah batteriet har lägre CCA trots att det är lite större så kan det istället ha aningen tjockare plattor i cellerna och därför tåla aningen mer djupurladdningar.

En annan förklaring kan vara att 70 Ah batteriet har "bättre" legering i plattorna (tex silverlegering), vilket ger högre startström för samma kapacitet.

Men det är bara lösa teorier. smile

Okej, för jag sitter här o tänker lite vad man ska ha till Golfen...
    110ah    345/174/230    + -    B1    760    1498,00 3-4st såna
eller
Biltemas AGM batterier (80ah) 3st
eller
Biltemas silver - 100Ah 3-4st
smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2012 · 7 241 Inlägg

Mohawwk skrev:

Drönirettab skrev:
Japp, CCA betyder Cold Cranking Amps. Kallstartström för att vara noggrann, som mäts vid -18 grader. Det finns ju även CA/MCA (Cranking Amps/Marine Cranking Amps) som mäts vid 0 grader.

Vilket av dessa två batterier (72 och 70 Ah) som är bäst är inte lätt att säga. Det skulle tex kunna vara så att eftersom 72 Ah batteriet har lägre CCA trots att det är lite större så kan det istället ha aningen tjockare plattor i cellerna och därför tåla aningen mer djupurladdningar.

En annan förklaring kan vara att 70 Ah batteriet har "bättre" legering i plattorna (tex silverlegering), vilket ger högre startström för samma kapacitet.

Men det är bara lösa teorier. smile

Okej, för jag sitter här o tänker lite vad man ska ha till Golfen...
    110ah    345/174/230    + -    B1    760    1498,00 3-4st såna
eller
Biltemas AGM batterier (80ah) 3st
eller
Biltemas silver - 100Ah 3-4st
smile

Vad skall du ha det till?
Spela länge eller en kort hård snabb burp?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Mohawwk BagarN
1 januari 2012 · 1 179 Inlägg

Lonefox skrev:

Mohawwk skrev:

Drönirettab skrev:
Japp, CCA betyder Cold Cranking Amps. Kallstartström för att vara noggrann, som mäts vid -18 grader. Det finns ju även CA/MCA (Cranking Amps/Marine Cranking Amps) som mäts vid 0 grader.

Vilket av dessa två batterier (72 och 70 Ah) som är bäst är inte lätt att säga. Det skulle tex kunna vara så att eftersom 72 Ah batteriet har lägre CCA trots att det är lite större så kan det istället ha aningen tjockare plattor i cellerna och därför tåla aningen mer djupurladdningar.

En annan förklaring kan vara att 70 Ah batteriet har "bättre" legering i plattorna (tex silverlegering), vilket ger högre startström för samma kapacitet.

Men det är bara lösa teorier. smile

Okej, för jag sitter här o tänker lite vad man ska ha till Golfen...
    110ah    345/174/230    + -    B1    760    1498,00 3-4st såna
eller
Biltemas AGM batterier (80ah) 3st
eller
Biltemas silver - 100Ah 3-4st
smile

Vad skall du ha det till?
Spela länge eller en kort hård snabb burp?

Hade tänkt att börja tävla nästa år wink eller det här året roll
Det är väll helst båda, därför många Ah smile
Vill kunna spela högt den korta stunden men även kunna sätta sig på stranden, öppna dörrarna o ha kul en helkväll smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Drönirettab
1 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Deras AGM tål troligen mer djupurladdningar än silverbatterierna, då kan de vara ett bättre alternativ. smile

Mohawwk BagarN
1 januari 2012 · 1 179 Inlägg

Drönirettab skrev:
Deras AGM tål troligen mer djupurladdningar än silverbatterierna, då kan de vara ett bättre alternativ. smile

Okej, tror du dessa AGM är mer o föredra?
SX    80    315/175/190    - +    B3    800    Best.vara    2498,00

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Drönirettab
1 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Jag tror att de är bättre, men samtidigt kostar de ju en slant. Det där får du nog avgöra själv, jag har inte testat något av deras batterier och kan egentligen bara gissa. smile

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2012 · 7 241 Inlägg

Mohawwk skrev:

Lonefox skrev:

Mohawwk skrev:

Okej, för jag sitter här o tänker lite vad man ska ha till Golfen...
    110ah    345/174/230    + -    B1    760    1498,00 3-4st såna
eller
Biltemas AGM batterier (80ah) 3st
eller
Biltemas silver - 100Ah 3-4st
smile

Vad skall du ha det till?
Spela länge eller en kort hård snabb burp?

Hade tänkt att börja tävla nästa år wink eller det här året roll
Det är väll helst båda, därför många Ah smile
Vill kunna spela högt den korta stunden men även kunna sätta sig på stranden, öppna dörrarna o ha kul en helkväll smile

DB Drag eller bassrace?
Om DB Drag så AGM-batterierna (eller lägg ner ännu mer pengar på bättre AGM-batterier typ Odysse, Kenetic mfl).
BassRace.....gå på Ah för att hålla spänningen uppe så länge som möjligt under de 30s det spelas.... Silver i detta fall.

Dock håller jag med batterinörD angående djupurladdningarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang