Har några funderingar gällande installation av bilslutsteg och val av kablage.
Det första gäller valet av strömkabel, har det någon betydelse om jag exempelvis använder mig av en 20mm2 kabel köpt hos en biljljudåterförsäljare eller använder t.ex. en startkabel med samma dimension? Råkar nämligen ha långa kablar av den typen liggande. Kanske lite mer "styva" men finns det andra nackdelar?
En annan fråga gällande strömkabel är om det har någon betydelse om man använder sig av dubbla 8mm2 kablar eller 1 st 16mm2, båda alternativen har ju samma totalarea? Givetvis blir det praktiskt lättare men jag menar prestandamässigt.
Den tredje frågan handlar om placeringen av slutsteget. Precis som att strömkabeln måste vara grov om man frörbrukar mycket ström och avståndet är långt så antar jag att det samma gäller för högtalarkablarna. Därför frågar jag mig om det är bäst att placera steget nära batteriet med långa högtalarkablar eller om det är fördelaktiskt att dra en grov strömkabel och placera steget nära baslådan. Finns det någon tumregel ang. detta?
Det funkar lika bra med en startkabel, "nackdelen" kan som sagt vara att de är svårhanterliga pga grövre och stelare trådar.
Att ha exempelvis 2 st 8 mm2 kablar istället för 1 st 16 mm2 kabel blir samma sak, men egentligen ska i så fall vardera 8 mm2 kabel ha en egen säkring som är anpassad till just 8 mm2 kabel.
Orsaken är att om ena kabeln på något sätt får dålig/ingen kontakt så går all ström genom den andra kabeln och om det då blir "halvkortis" så belastas den fungerande kabeln med mer ström än den är avsedd för. Har man satt en säkring som är anpassad till 16 mm2 kabel, då finns risk att den fungerande kabeln hinner värmas upp så mycket att kabelbrand uppstår.
Det känns vettigast att placera slutsteget närmast baslådan, eftersom lådan ofta sitter i bagaget så är det lättast att få plats med ett slutsteg där tycker jag. Högtalarkablarna behöver inte vara så väldigt grova, det går inte lika mycket ström i dem som i stegets försörjningskablar.
Det var helt klart ett uttömmande svar Tack för utförlig info!
Drönirettab skrev:
Det funkar lika bra med en startkabel, "nackdelen" kan som sagt vara att de är svårhanterliga pga grövre och stelare trådar.
Att ha exempelvis 2 st 8 mm2 kablar istället för 1 st 16 mm2 kabel blir samma sak, men egentligen ska i så fall vardera 8 mm2 kabel ha en egen säkring som är anpassad till just 8 mm2 kabel.
Orsaken är att om ena kabeln på något sätt får dålig/ingen kontakt så går all ström genom den andra kabeln och om det då blir "halvkortis" så belastas den fungerande kabeln med mer ström än den är avsedd för. Har man satt en säkring som är anpassad till 16 mm2 kabel, då finns risk att den fungerande kabeln hinner värmas upp så mycket att kabelbrand uppstår.
Det känns vettigast att placera slutsteget närmast baslådan, eftersom lådan ofta sitter i bagaget så är det lättast att få plats med ett slutsteg där tycker jag. Högtalarkablarna behöver inte vara så väldigt grova, det går inte lika mycket ström i dem som i stegets försörjningskablar.