2988
Sök

Cheva 6,5td har börjat ladda högre volt.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Min cheva har legat på 13,5-13,8 volt ungefär, men idag har den gått upp lite och laddar 14.2-14,5 volt. Men den ligger stadigt, laddar inte mer beroende på varv eller så.
Tror ni att volt regulatorn är på väg att ge sig? Men då borde den väl ladda lite mer när man varvar?
Eller är allt helt enkelt som det ska?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

6 851 Inlägg
5 januari 2012
vad har du mätt med för mätare? orginal i bilen, eller mulimeter?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
vad har du mätt med för mätare? orginal i bilen, eller mulimeter?

Såg att mätaren i bilen låg lite högre än vanligt så jag mätte med multimeter på generatorn.
Men 14,5 volt är med alla strömförbrukare avslagna och lite varv på motor.
14,5 volt är väl ingen fara i och för sig, men jag blir fundersam efter som den inte har legat så högt förut.

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Den har ju legat i underkant förut iaf, så mycket kan man säga. Eventuellt har det varit dålig kontakt någonstans och nu har det ordnat till sig, en sån där laddspänning är bra enligt mig. Jag tycker också att spänningen skulle vara högre ifall regulatorn börjar bli dålig, men du kan ju avvakta och hålla koll på det där. smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den har ju legat i underkant förut iaf, så mycket kan man säga. Eventuellt har det varit dålig kontakt någonstans och nu har det ordnat till sig, en sån där laddspänning är bra enligt mig. Jag tycker också att spänningen skulle vara högre ifall regulatorn börjar bli dålig, men du kan ju avvakta och hålla koll på det där. smile

Ja precis. Värdet i sig är ju bra, konstigt bara att den har börjat ladda mer. Men men, som du säger är det väl bara att hålla koll mätarn:)
Men var kan man säga att gränsen går för hur hög spänningen kan va innan man måste stanna bilen om det skulle bli så? Uppåt 15-16 volt?
Eller till o med ännu mer innan batterierna tar stryk o lamorna pajar?
Mätaren i bilen är orginal monterad och har röda fält, från 10volt och nedåt, samt 17volt och uppåt. Skulle man då om regulatorn pajar kunna köra i nödfall sålänge mätaren håller sig under 17 volt och det röda fältet?

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Om spänningen börjar ligga runt 15 V så håller någonting på att hända, men det går att köra fortfarande tills man kan göra ett eventuellt byte av regulatorrn. Stiger spänningen ytterligare så bör man helst inte köra förrän laddspänningen har fixats till. smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om spänningen börjar ligga runt 15 V så håller någonting på att hända, men det går att köra fortfarande tills man kan göra ett eventuellt byte av regulatorrn. Stiger spänningen ytterligare så bör man helst inte köra förrän laddspänningen har fixats till. smile

Okej, då siktar jag på 15 volt som säkerhetsgräns för o va på säkra sidan:)
Ska mäta med multimetern ofta också, för batterierna kan väl "dämpa" spänningen lite fram till mätaren i panelen?S
Så man kanske inte ser hur högt det igentligen är?

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Batteriet är ju "trögt" och ger motstånd för generatorn, på så sätt kan laddspänningen dämpas en aning. Men om panelens mätare skiljer sig markant från vad du mäter med multimetern så är det panelmätarens kabelplacering som påverkar mätresultatet, inte batteriets "dämpande" effekt. Sedan kan kanske panelmätaren ha mindre noggrannhet. smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Batteriet är ju "trögt" och ger motstånd för generatorn, på så sätt kan laddspänningen dämpas en aning. Men om panelens mätare skiljer sig markant från vad du mäter med multimetern så är det panelmätarens kabelplacering som påverkar mätresultatet, inte batteriets "dämpande" effekt. Sedan kan kanske panelmätaren ha mindre noggrannhet. smile

Okej:) på mätaren hade jag 14,2 och 14,4 på multimetern när jag mätte. Så noågorlunda stämmer den väl.
Men som sagt jag kollar ofta med multimetern:) tack för alla svar:)

6 851 Inlägg
6 januari 2012
Drönirettab skrev:

ja eller multimetern wink

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Så sant. wink

Sök