S70, problem med kupefläkt

PetteRR
23 december 2011 · 151 Inlägg

Hej, Fläkten i min s70 går lite när den vill, har börjat nu när de blivit lite kallare.

Fläkten går i princip aldrig på full fart även om man har på högsta nivån, sen går den inte alls..spelar ingen roll om man har på aut eller manuell.

Kan de vara fläktmotståndet? Eller är fläkten paj?

volvo142-73
23 december 2011 · 385 Inlägg

PetteRR skrev:
Hej, Fläkten i min s70 går lite när den vill, har börjat nu när de blivit lite kallare.

Fläkten går i princip aldrig på full fart även om man har på högsta nivån, sen går den inte alls..spelar ingen roll om man har på aut eller manuell.

Kan de vara fläktmotståndet? Eller är fläkten paj?

Prova med att 12v mata fläkten går den fullt då utan några konstigheter är det ett fläktmotstånd som är kass. Ev fläktreglaget dock högst ovanligt.

mvh

PetteRR
4 januari 2012 · 151 Inlägg

den går för fullt när jag matar den med ström!

12v ändå fram till uttaget som ska in i fläkten, men fläkten rör sig inte, motståndet då eller?

volvo142-73
5 januari 2012 · 385 Inlägg

Japp det är mest troligt.

mvh

norpan1
5 januari 2012 · 1 043 Inlägg

Eller så är det fläkten som går för trögt.

volvo142-73
6 januari 2012 · 385 Inlägg

norpan1 skrev:
Eller så är det fläkten som går för trögt.

Hur då? 12v matar han den säger han ju att den går utan problem, går dom trögt får man snurra igång dom för hand även om man 12v matar.

mvh

ogga41
6 januari 2012 · 12 Inlägg

Bytt båda fläkten har börjat gå trögt.
Då kräver den mer ström och då går fläktmotståndet sönder.
Om du bara byter motståndet kommer det gå sönder igen.

Volvo C70 T5 "Silverpilen" (1998)
PetteRR
6 januari 2012 · 151 Inlägg

jo, första gången jag mata den fick jag putta igång den, sen dess har jag inte behövt göra de, kanske lika o byta båda då

volvo142-73
6 januari 2012 · 385 Inlägg

PetteRR skrev:
jo, första gången jag mata den fick jag putta igång den, sen dess har jag inte behövt göra de, kanske lika o byta båda då

Då va det en helt annan sak. Det kan räcka med att bara byta fläkten.

mvh

Senast redigerat av volvo142-73 (6 januari 2012)

PetteRR
8 januari 2012 · 151 Inlägg

går de att kolla om motståndet är helt på något sätt? brukar de brinna om fläkten går segt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang