LeafBox skrev:
LocKtar skrev:
discokapten skrev:
Ja, absolut, jag hade antagligen kört shell helix (Ica Maxi oljan) vilket jag har gjort i nästan alla mina bilar.
Men som jag försökte visa så är det inte säkert att rätt viskositet och att det är helsynthet gör att oljan är bra...
Berätta mer.
Tror du verkligen inte det är någon skillnad alls på tex Castrol och Biltema?
Har Euroshopper samma kvalitet som Felix på pyttipanna?
Det är inte frågan om det nu, TS vill ha billig olja, men den ska duga åt hans Micra -97.
Det allra bästa vore att hälla i den dyraste och bästa olja som finns, då är man säker, men fattig.
Eller så häller man i en fullt tillräcklig olja som med råge gör sitt jobb i den bilen.
Skillnaden mellan olika oljor kan tas i en annan tråd.
Skillnaden mellan märkena är, förutom pris och burk, att dyra oljor har andra/mer tillsatser, något som bara gör skillnad i högprestandamotorer.
Det viktigaste när du väljer olja är klassnigen, nummer 2 är viskositeten. I din instruktionsbok står vilka viskositeter som rekommenderas för din motor vid olika temperaturer, och även vilken klassning oljan ska ha som minst.
I din bil skulle säkert en delsyntet uppfylla klassningen, men då prisskillnaden mot helsyntet är så liten, skulle jag köpa det istället.
Biltemas duger gott, den är garanterat bättre än lägsta klassningen som rekommenderas för din bil, och den uppfyller kravet billig. Biltema gör inte egen olja, utan den tappas på en oljedepå, vilken tvistar de lärda om, men den är iaf klart godkänd att hälla i en motor.
1500 mils intervall, så kommer motorn hålla länge och din plånbok kommer må bra om du kör på biltema, svedol et.c istället för castrol, mobil m.m..
BILEN GÅR INTE SÖNDER AV BILTEMA-OLJA.