10532
Sök

Vart ska jag sätta diskanterna???

198 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
jag har ett par  Infinity Kappa 65.7cs . det jag undrar över är vart jag ska sätta diskanterna för bästa ljud??  A stolpen eller så nära mellanregistret som möjligt?? mvh Robban

10 287 Inlägg
9 februari 2007
Bästa ljud (ljudbild) får man alltid genom att ha mellanregister och diskanter så nära ovanför varandra som det går helst så långt upp som möjligt.  (det är alltså inte alls lika bra att sätta dom bredvid varandra).

/Göran

Golf3 skrev:
jag har ett par  Infinity Kappa 65.7cs . det jag undrar över är vart jag ska sätta diskanterna för bästa ljud??  A stolpen eller så nära mellanregistret som möjligt?? mvh Robban

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

198 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Okej, om du kollar på en utav mina bilder i mitt galleri så ser du framhögtalaren, tycker du att jag ska sätta diskanden ovanför den??

med lem
1 925 Inlägg
9 februari 2007
tror det är så han menar ! big_smile  lycka till !

Mvh Filip mattsson

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

6 851 Inlägg
9 februari 2007
Har du inga högtalare i org.utagen på brädan?

1 631 Inlägg
10 februari 2007
Golf3 skrev:

Riktigt bra blir det inte förrän du har några mellanregister på brädan. Så det blir en kompromiss. Nere i dörren ger dig ett "mjukare", trevligare ljud tonalt sett. Upplevs behagligt. Detta på bekostnad av ljudbilden som blir rätt låg.

Alternativet med diskanten på brädan/a-stolpen (testa olika riktningar!) ger dig en bättre ljudbild som ligger högre upp, närmare "rätt" nivå. Det stora avståndet gör dock att diskanten lätt upplevs som vass och skrikig. Har du aktiv delning så kan lite labbande där klart minska "bi-verkingarna".

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
10 februari 2007
har mina diskanter i orginal hålen på brädan, tycker de låter bra!

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Sök