Ljudnivå avgasrör olaglig??

KHRacing
14 januari 2012 ·

aigloow skrev:
Det är fritt att tycka/ tro hur man vill. Jag som sagt har min uppfattning om detta och den står jag för.  Jag har med en diskussion med en polisman, som uppenbarligen kan lagen fått det förklarat för mig. Om du ändrar på ursprungskonstruktionen på ett fordon så ska det registreringsbesiktas. Extra ljus, dragkrok eller avgassystem spelar ingen roll, då ska bilen regbesiktas.  Jag har personligen aldrig någonsin påstått att så är fallet, men när jag så tydligt får det förklarat för mig så måste det väl vara så? Förstå mig rätt nu att jag inte hänger ut någon eller några för detta. Jag vill förmedla vidare det jag fått reda på vad som gäller. Uppenbarligen så finns inga vidare klara regler när vi diskuterar detta här? Jag har regbesiktat bilar på bilprovningen med TUV godkända avgassystem som det inte finns någon E-märkning på. Men klart att man måste decibel mäta systemet. Är det så att det låter för mycket blir det underkänt. Jag vet att det kan vara problem att få TUV produkter godkända här i Sverige, så det är inte bara att lita sig blint på att alla godkänner det vid första försöket.

Tycker det är bra faktiskt att du tycker jag har fel, kanske det öppnar ögonen för fler att det ska komma tydligare regler vad som gäller och inte gäller. Jag har lagt ner ett par månader för att få klara besked vad som gäller och JA, det finns inga direkt klara regler. Det är mer en tolkningsfråga hur man väljer att tolka vissa regler som är skrivna i lagen. Men en sak som vi nog alla är överens över är att om du vill ha ett annat avgassystem på bilen än ett original system så ska bilen egentligen regbesiktas för att vara lagligt.

En sak som jag håller med om till 100% är att bilar idag som går på gator inte ska låta för mycket. Men att det har blivit en hets jakt på en massa bilbyggare tycker jag är fel, lagen skrevs väl om för ex antal år sedan för att det skulle bli lite enklare för bilhobbyn? Finns jätte många seriösa bilbyggare som har drabbas fast dom trott att dom har gjort rätt.

Ha nu en bra dag och hoppas inte att pulsen steg för mycket för var inte det jag var ute efter.

självklart skall vi kunna diskutera, det är det som ett forum går ut på. o jag tycker vi som snackar
TuV i tråden har en sjysst atityd mellan oss.
Men jag står fast vid mitt tänkade tills det kan postas/länkas en klasul stänplad av Transportstyrelsen/länsstyrelsen/staten att TuV är godkänt i Sverige  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang