2847
Sök

Ljudnivå avgasrör olaglig??

106 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! vart lite orolig  hehe hört av massa att ljudnivån i mitt avgassystem är förhögt = olagligt?

2.5 tums RAKT rör fram till bakaxeln från en 3 tums katt ( utan ljuddämpare )
vad är egentligen olagligt i ljudnivån och vilka konsekvenser kan jag få?
(se bilder på min garaget, volvo 740 )
MVH  //  Sebbe

www.oijoij.com - svaltonen photo @ Facebook

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 januari 2012
#2
För det första får du ett jobbigt Volvoraggarljud, som får människor som inte är just Volvoraggare att vilja dö/döda. För det andra så får du garanterat uppsöka SBP i förtid eftersom det låter för högt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 januari 2012
#3
Inte för o va elak, men när jag ser en 740 utan ljuddämpare får jag sån himla lust i trycka till den med silveradon:p
Men om du googlar hittar du nog lite dB gränser för hur mycket den får låta.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

164 Inlägg
7 januari 2012
#4
är 2 olika sätt att bedömma.

ena är om bilen har ett db värde som tex 87 db vid 3000rpm.

det andra är helt enkelt klart konstaterbart högre än orginalutförande.

så enkelt sagt kan väldigt många få underkänt smile

spontant när man läser om ditt avgassystem så känner iaf jag att polisen skulle ha bättre bevakning så du byggde det bättre.......


4 637 Inlägg
7 januari 2012
#5
När jag jobbade på kyrkogård så fanns det i närheten en bonde med en gammal slut mindre hjullastare utan ljuddämpare. Inte för att vara elak men varför är det hetaste inom bilmodet en Volvo 740 som låter så? "Alla" verkar älska det ljudet!
Senast redigerat av Navkapsel (7 januari 2012)

KHRacing
7 januari 2012
#6
Bilen får inte låta mera än andra bilar i allmänhet säger bilprovningen - annars är det en exakt dB-som gäller

164 Inlägg
7 januari 2012
#7
du får det att låta som det finns en db gräns men....

på nyare bilar finns ett värde på vilken db bilen har vid ett specifikt varvtal. detta +lite extra har bilprovningen som gräns

min v50 har en gräns på 92 db om jag inte minns fel

porsche 911 turbo 2010 har 115 db.....


är inte helt säker på att de är detta du menar?
KHRacing skrev:
Bilen får inte låta mera än andra bilar i allmänhet säger bilprovningen - annars är det en exakt dB-som gäller


KHRacing
7 januari 2012
#8
titum skrev:
du får det att låta som det finns en db gräns men....

på nyare bilar finns ett värde på vilken db bilen har vid ett specifikt varvtal. detta +lite extra har bilprovningen som gräns

min v50 har en gräns på 92 db om jag inte minns fel

porsche 911 turbo 2010 har 115 db.....


är inte helt säker på att de är detta du menar?
KHRacing skrev:
Bilen får inte låta mera än andra bilar i allmänhet säger bilprovningen - annars är det en exakt dB-som gäller


Det är ju en exakt dB. men olika fört olika fordon.. JAG vågår dock påstå att en ny Porsche har inte 115dB på långa vägar. finsn det faktablad på detta ?

Eftersom STCC´s racing dB-krav ligger på 105... så tvivlar jag mkt starkt på att en gatlaglig ny Porsche får ha 10dB mera

164 Inlägg
7 januari 2012
#9
grejen är ju att porsche fått bilen eu-godkännd med 110db.

detta står på ägarbeviset. det är detta man som besiktningstekniker kollar och mäter, dock lägger bilprovningen på 5 db för slitna ljuddämpare eller nåt.

jag kan inte få fram papper eller dokument på detta.

du kan ju helt enkelt maila asb själv och fråga?

jag lärde mig detta när jag jobbade där smile


KHRacing
8 januari 2012
#10
titum skrev:
grejen är ju att porsche fått bilen eu-godkännd med 110db.

detta står på ägarbeviset. det är detta man som besiktningstekniker kollar och mäter, dock lägger bilprovningen på 5 db för slitna ljuddämpare eller nåt.

jag kan inte få fram papper eller dokument på detta.

du kan ju helt enkelt maila asb själv och fråga?

jag lärde mig detta när jag jobbade där smile

jag förstår vad du menar Då skall jag med söka EU-tillstånd..  smile

164 Inlägg
8 januari 2012
#11
haha ja precis...

ot

nä men kolla på nya passaterna.... svenska regler säger att avgassystemets utblås skall vara utanför karossen.

men de nya passaterna slutar det vid bakaxeln. allt tack vare eu....


men de är ju bra för sportbilar.... kollade aldrig nån nyare ferrari men kan tänka mig att dem får låta grymt högt


551 Inlägg
8 januari 2012
#12
titum skrev:
haha ja precis...

ot

nä men kolla på nya passaterna.... svenska regler säger att avgassystemets utblås skall vara utanför karossen.

men de nya passaterna slutar det vid bakaxeln. allt tack vare eu....


men de är ju bra för sportbilar.... kollade aldrig nån nyare ferrari men kan tänka mig att dem får låta grymt högt

115 db på Ferrari 458 med. om det nu stämmer att STCC bara har 105 db (som är väldigt högt) måste en 458 vara jävligt högljud. Vad många inte tänker på är att db-skalan inte är linjär. en ökning på 6 db är en fördubbling av ljudnivån. 106 db är dubbelt så högt som 100db.

Haters gonna hate.

Fri fart för ett fritt folk!
14 643 Inlägg
8 januari 2012
#13
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?

ljudämpare måste man ha annars låter det skit

låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera

men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt

Kör fort så hinner inget hända...

1 433 Inlägg
8 januari 2012
#14
Growe skrev:
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?

ljudämpare måste man ha annars låter det skit

låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera

men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt

om man vill åka fortare få bort motstånd etc smile på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!


16 197 Inlägg
8 januari 2012
#15
SylvesterStallone skrev:
Growe skrev:
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?

ljudämpare måste man ha annars låter det skit

låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera

men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt

om man vill åka fortare få bort motstånd etc smile på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!

fast en sugmotor MÅSTE va motstånd i avgasröret..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 433 Inlägg
8 januari 2012
#16
evilaudio skrev:
SylvesterStallone skrev:
Growe skrev:
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?

ljudämpare måste man ha annars låter det skit

låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera

men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt

om man vill åka fortare få bort motstånd etc smile på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!

fast en sugmotor MÅSTE va motstånd i avgasröret..

TUURRBBOOO!


218 Inlägg
8 januari 2012
#17
p12 skrev:
titum skrev:
haha ja precis...

ot

nä men kolla på nya passaterna.... svenska regler säger att avgassystemets utblås skall vara utanför karossen.

men de nya passaterna slutar det vid bakaxeln. allt tack vare eu....


men de är ju bra för sportbilar.... kollade aldrig nån nyare ferrari men kan tänka mig att dem får låta grymt högt

115 db på Ferrari 458 med. om det nu stämmer att STCC bara har 105 db (som är väldigt högt) måste en 458 vara jävligt högljud. Vad många inte tänker på är att db-skalan inte är linjär. en ökning på 6 db är en fördubbling av ljudnivån. 106 db är dubbelt så högt som 100db.

3db är dubbelt så högt.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

16 197 Inlägg
8 januari 2012
#18
SylvesterStallone skrev:
evilaudio skrev:
SylvesterStallone skrev:

om man vill åka fortare få bort motstånd etc smile på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!

fast en sugmotor MÅSTE va motstånd i avgasröret..

TUURRBBOOO!

fast nu e de så att TS har en 740 UTAN  turbo.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 433 Inlägg
8 januari 2012
#19
evilaudio skrev:
SylvesterStallone skrev:
evilaudio skrev:

fast en sugmotor MÅSTE va motstånd i avgasröret..

TUURRBBOOO!

fast nu e de så att TS har en 740 UTAN  turbo.

jag skrev att det ska vara körförbud på 740´s med äckligt ljud och funktion för det big_smile


28 Inlägg
8 januari 2012
#20
jag åkte in i flygande besiktning med min bmw e30 och då gnälde dom lite på ljudet på den m, doch dubbla ljudämpare fast en fullflödes längst bak . då frågade jag vad kraven va och svaret var att bilen inte får låta anmärkningsbrat högre än den gör orginal. dom säger även samma på SBP . smile



Sök