2919
Sök

Elfel i instrumentet på Bmw 518i e34 - 95

Hopplös
328 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Tja! har som sagt en Bmw 518i - 95

när jag köpte bilen var motorn rasad så bytte till en annan motor som toppen hade gått på.

fick hem toppen i fredags efter renovering. nu sitter toppen där och bilen är startad och går som en dröm, inga missljud och bra tomgång, MEN..

När jag vrider nyckeln till läge två, kall motor så ställer sig tempmätaren på fullt, alla lampor som ska lysa börjar lysa förutom oljetryckslampan(?)

Sen när jag startar bilen så slocknar lamporna och tempmätaren går ner till botten och stannar där, men när bilen börjar få lite värme så börjar oljetryckslampan lysa lite svagt för att sedan bli starkare och starkare ju varmare bilen blir.

Nu till min fråga: är det möjligen så att tempmätaren får oljetryckets signal och viceversa? iom att den ställer sig i botten när man startar bilen.
eller är det jag som har satt kontakterna på fel plats? tyckte att jag märkte upp alla kablar och slangar men kanske missade något.

Snabba svar uppskattas verkligen, bilen ska besiktas den 21a tongue

MVH Martin           IP: ...[201.194]


866 Inlägg
15 januari 2012
#2
Har du använt motor kabelstocken från originalmotorn eller den du köpte ?  Du har chassi kopplingen som kan vara något olik så dom två kablarna är omkastade i kopplingen. Har tyvärr inte kopplings schemat  till 4cyl så jag är inte säker.
6cyl är det rätt  om det är samma år mod och kan även gå på hela serier. Men  det låter som om dom två kretsarna är omkastade.

Hopplös
328 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
Har du använt motor kabelstocken från originalmotorn eller den du köpte ?  Du har chassi kopplingen som kan vara något olik så dom två kablarna är omkastade i kopplingen. Har tyvärr inte kopplings schemat  till 4cyl så jag är inte säker.
6cyl är det rätt  om det är samma år mod och kan även gå på hela serier. Men  det låter som om dom två kretsarna är omkastade.

det är orginalhärvan, plockade dän insuget nyss och vände på kontakterna, på den ena stod det gul och den satt på oljetrycksgivaren tongue

men när jag startade så är det samma fel igen?!

går det att "nolla" elsystemet på något sätt? typ plocka bort batteripolerna eller liknande?

för vågar då fan inte åka runt med bilen om oljetryckslampan lyser.

MVH



Sök